Kinesiske BYD kommer til Sverige med tre elbiler denne høsten – Alrik kjørte dem




BYD, Nio, Xpeng og neste år også Zeekr og sikkert også Hongqi og kanskje også Ora Cat.Legg til MG, Aiways, Polestar og om du vil ha Volvo, så er det snart ti kinesiske bilmerker i Sverige! Alrik testet tre modeller av BYD, som starter levering i november. Vi stiller ham seks raske spørsmål.







70-seters SUV Tang, rask sedan Han og mellomklasse-SUV Atto kommer til Sverige til høsten.

Hva betyr BYD?

Alrik: Navnet står for Bulid Your Dreams, og uttales som BMW: AV D.

Hva er spesielt med BYD?

Alrik: I motsetning til de fleste andre kinesiske elbilprodusenter, er ikke BYD en ung start-up. Selskapet ble grunnlagt tilbake i 1995, da det begynte å produsere batterier hovedsakelig for telefoner og datamaskiner. I 2002 startet produksjonen av biler og er et gigantisk selskap med nesten 300 000 ansatte, som også selger elbusser, gaffeltrucker, monorail-tog, solceller, akkumulatorer og sist men ikke minst batterier til elbiler. Den er den tredje største i verden når det kommer til elbilbatterier.

I 2022 sluttet de å bygge biler med kun forbrenningsmotorer og bruker nå kun plug-in hybrider og rene elbiler. Legger du dem sammen, lager BYD flere biler enn Tesla. Over 600.000 BYD-biler ble solgt i første halvår i år, og det ser ut til at de til slutt vil krysse én million-grensen i år.

Hvorfor kjøpe en BYD?

Alrik: Så vidt jeg vet er BYD den eneste bilprodusenten som designer og produserer alt fra halvledere, elektriske motorer, elbilbatterier, batteriladere og kontrollelektronikk. Dette skal ifølge BYD bety at alle komponenter er avstemt til hverandre, noe som skal gi høy effektivitet, samt korte ventetider og til syvende og sist også gode priser.

Men det som skiller seg tydeligst ut er batteriteknologien deres med såkalte Leaf-batterier – LFP-batterier: litiumjernfosfatbatterier uten kobolt og lav nikkelbelegg. De skal være ekstremt sikre og ikke ta fyr, de kan lades til 100 % ved hver ladning og teknologien deres skal sikre at batteriene ikke er like følsomme for høye og lave temperaturer – god autonomi om vinteren. Men ulempen er at ladingen ikke er like rask som den raskeste, og energitettheten per kilogram er ikke like god som for Li-ion-batterier. Bladbatterier er nå i entry-level-versjonen av Tesla Model Y, og Toyota kjøper også bladbatterier.

Atto 3 mellomstore SUV er sannsynligvis den mest populære på det svenske markedet.

Hvilke modeller er på vei og hvordan skal de kjøres?

Alrik: Til høsten lanserer de tre modeller: en stor syvseters SUV kalt Tang med over 500 hk og lastet med utstyr, en stor rask sedan kalt Han, med samme drivlinje og meget godt utstyrt, og en mellomklasse-SUV kalt Atto 3 som skal kjempe med for eksempel Kia Niro-EV.

Jeg har kun kjørt bilene et lite stykke på en flyplass, men førsteinntrykket er at bilene er bygget veldig bra med fine materialvalg og god komfort. Både fjæringen og lydnivået føltes bra, selv om det er vanskelig å måle på en litt smal vei i utkanten av en flyplass. De føles mye mer tradisjonelle og solide i interiøret enn for eksempel en Tesla, men også langt fra sporty å kjøre. Bilene skal være tilgjengelige for bestilling fra september og leveringene skal starte i november.

Er det noe du ikke liker?

Alrik: Jeg fikk som sagt bare teste et lite stykke, og vi skal selvfølgelig teste dem når bilene kommer til Sverige. Men hurtigladingen på 88 kW på Atto 3 imponerer ikke, og de to andre modellene klokker inn på rundt 120 kW, så de er ikke hurtigladere. De krever 30-80 prosent lading på 30 minutter. Jeg er ikke sikker på hvor effektiv navigasjon er til å hjelpe med en rute, og slik jeg forstår det, er det bare infotainmentsystemet som kan oppdateres online, ikke kontrollmaskinvaren.

Jeg vet heller ikke om du som kjøper får tilgang til bedre priser på noe ladenett i Sverige og hvordan det er med serviceintervallene og serviceprisene. Garantien er fire år.

Hva koster de?

Alrik: Det er det virkelig interessante spørsmålet. Vi fikk ikke de svenske prisene, men de sier at de skal være konkurransedyktige. Min gjetning er at bilene havner et sted rundt Kia-nivå, litt avhengig av utstyr. Både Tang SUV og den store Han sedan er raske og dyre biler som neppe blir merkets bestselgere. Denne rollen er sannsynligvis oppfylt av forhjulsdrift Act 3. Men i Norge var Tang den nest mest solgte SUV-en i sin klasse, med over 2000 solgte, så selvfølgelig kommer alt ned på pris.

Er det noe mer du vil fortelle oss?

Alrik: Det kommer en detaljert prøvekjøringsrapport med masse data og også en prøvekjøringsfilm. Det er spennende med alle de nye bilmerkene som gjør det vanskeligere og morsommere å velge bil. Konkurransen om kundene blir sannelig hard – og med mer konkurranse kan vi håpe på gode priser og raskere levering!

Designet er alt annet enn skandinavisk minimalistisk.

Interiøret gir et høykvalitetsinntrykk.

Jeg kan tenke meg en BYD!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Ingenting mangler! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *