I USA er det reist gruppesøksmål mot H&M for feil bruk av Higgs bærekraftsindeks. Klesbransjens vurdering er at det vil være en vekker for motebransjens markedsføring av fast fashion som bærekraftig.
Higg-indeksen brukes av flere internasjonale kjeder for å vurdere sosiale og miljømessige aspekter i verdikjeden for plaggproduksjon. The Sustainable Apparel Coalition (SAC), som driver vurderingene, har valgt å gjøre det pause indeksen på grunn av at H&M og SAC allerede er i dårlig vær i Norge. Den norske ekvivalenten til Forbrukertilsynet har advart H&M om at bruken av merket bryter med norske markedsregler.
I juni ga Quartz også ut en undersøkelseng som avslørte at H&M brukte Higg-indeksen feil for en rekke plagg. Plagg som ifølge SACs beregninger brukte 20 % mer vann i produksjonen enn gjennomsnittet, ble av H&M hevdet å bruke 20 % mindre vann i produksjonen.
Et av punktene i det nå presenterte gruppesøksmål mot H&M frykter at selskapet, i sin rolle som en fast fashion-gigant, har laget et omfattende markedsføringsprogram for å grønnvaske produktene sine. Chelsea Commodore, som startet den juridiske prosessen, sier at H&M brukte Higgs-merket for å kreve premiumpriser for sine «bærekraftig laget» klær. Commodore hevder også at de fleste av produktene som hevder å være bærekraftig ikke er mer bærekraftige enn andre klær som selges av H&M. Kundene betaler da ekstra «i den tro at de kjøper virkelig slitesterke og miljøvennlige plagg».
Vurderingen er at saken neppe kommer til behandling. H&M bør være opptatt av et utenrettslig oppgjør med minst mulig offentlig eksponering for å unngå negativ omtale. Uansett resultat den juridiske prosessen ekko i motebransjen. Det er flere fast fashion-selskaper som har fått oppmerksomhet for tvilsom markedsføring og som nå sannsynligvis vil revurdere sine bærekraftspåstander.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»