Det har gått litt over ett år siden duoen Josephine Daly Templar Og Elise Lindow brøt støyen i Draknästet til Svt.
Sammen sto de foran dragene Sara Wimmercranz, Jonas Eriksson, Lena Apler, Shervin Razani Og Jacob de Ger.
Åkeren: sugerør laget av rughalm, et klimasmart alternativ til papir- eller plastsugerør.
Selskapet fikk skryt av dragene og Shervin Razani og Jonas Eriksson tilbød seg å trå til sammen for 300.000 kroner. Gründerduoen takket ja.
Da sesongen hadde premiere seks måneder senere, hadde salget begynt å ta seg opp. Episoden ble sendt på TV og Rawstraw ble vist i beste sendetid og salget fikk en enda bedre tur. Kassen raslet og kapitalen som dragene tilbød var ikke lenger nødvendig.
«Vi kom til den konklusjonen sammen med dragene at det var for tidlig å skaffe kapital og at det ikke var nødvendig på det tidspunktet,» forteller Josephine Daly Tempelaar til Breakit.
Kutt støyen
Breakit har fortalt flere Dragon’s Nest– selskaper som har sluttet seg til TV-investering men som han da ikke ble kvitt, forsto ZacZess Og Zoma Slapp avsom dukket opp i årets sesong.
Siden i fjor høst har Rawstraw økt omsetningen med nesten 500 %, sier Josephine Daly Tempelaar.
«Gjennom Draknest har øynene våre blitt åpnet for produktet. Det har vært gratis eksponering for oss og vi er utrolig takknemlige for det. Det har hjulpet oss med å få kunder som vi ikke en gang hadde tenkt på før og som kan være interessert.»
Kundene inkluderer Tingstad og en rekke grossister, ifølge Josephine Daly Tempelaar.
Selskapet ble grunnlagt av Josephine Daly Tempelaar og Elise Lindow som et UF-prosjekt på videregående skole i 2018 og 2019. I 2021 hadde selskapet inntekter på SEK 586.000, en økning fra SEK 112.000 året før. Årets resultat kom inn på 279.000 kroner, til sammenligning med -7.000 kroner året før.
Ikke fornøyd med papir og plast
Selskapet var nylig i New York for å presentere for investorer Innovate Nordic Pitch Summit. Men de har ikke skaffet kapital. I følge Josephine Daly Templar de fant ikke en god match.
Ville du ha akseptert en investering hvis du hadde funnet den rette personen?
«Det kommer nok an på. Vi synes fortsatt det er for tidlig å skaffe kapital, akkurat som vi følte etter Dragereiret. For oss er det for tiden viktigere å ha rett person og nettverk enn penger, så vi ser fortsatt etter noen som har mer kunnskap og innsikt i det bestemte markedet vi betjener.»
Hvorfor ønsket du å delta i en ny lanseringskonkurranse foran investorer hvis du ikke vil skaffe kapital?
«Når vi drar på slike turer, møter vi mennesker vi ellers aldri ville ha møtt. Vi har nå flere kontakter, inkludert en investor med bærekraftsfokus, advokater og en oppstartsprogramdirektør ved Columbia University, sier Josephine Daly Tempelaar.
Hva er din største utfordring akkurat nå?
«For å nå enda større kunder og i Sverige, Norge og Danmark og utvide til Finland. Det vanskeligste er å få dem til å forstå at det er etterspørsel fra sluttkunden, det vil si fra barer og restauranter. Men vi har referanser slik vi er med flere gode spillere.»
Er det en risiko for at kundene velger litt dyrere klimasmarte produkter når tidene er tøffere for økonomien?
«Ja, men det er fortsatt et skifte og endring på gang. Det vil være veldig vanskelig for skuespillerne om noen år hvis det ikke endrer seg og bare holder seg til papirsugerør. Dessuten må vi ikke glemme at de fleste restauranter i dag don’t er fornøyd med papirsugerør og der tilbyr vi et naturlig alternativ som kan erstatte dem, sier Josephine Daly Tempelaar.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»