Everysport Group investerer i en norsk sports- og politikkside: «Det handler om å skrive om det som foregår bak kulissene»

Hannes Andersson, administrerende direktør i Everysport Group.

FOTO: Tor Johnsson


20. september 2022

Samtale med

For to og et halvt år siden hadde Everysport Group, med nettsteder som Svenska-fans og Hockeysverige, ingen betalende abonnenter. Den er nå på nesten 7000 bare i Sverige og satser videre i Norge med en side som fokuserer på sport og politikk.

Idrettspolitikk.no er imidlertid ikke en helt ny side. Den ble tidligere drevet på ideell basis av sjefredaktør og gründer Andreas Selliaas, en norsk undersøkende journalist som gjorde seg bemerket gjennom avsløringer om korrupsjon i sportsverdenen. Han forblir også sjefredaktør når nettstedet relanseres av Everysport Group (tidligere Everysport Media Group).

Hannes Andersson, administrerende direktør i Everysport Group, sier ideen kom da ledelsen undersøkte hvordan de kunne utvikle sine nåværende nettsteder og så viljen til å betale for tjenestene deres øke.

– Våre sports- og forretningstips går veldig bra og vi la også merke til at dekningen av det kommende fotball-VM i Qatar var noe mange ville lese. Da oppsto muligheten i vår norske virksomhet til å fange Andreas Selliaas, noe vi ønsket å gjøre. Etter noen raske kundeundersøkelser har vi også sett at det er et stort nok publikum som er villig til å betale for det, sier Hannes Andersson.

Hvilke emner kan du forvente å dekke?
– Kanskje en liten klisjé, men det handler om å skrive om det som foregår bak kulissene. Om idrettens rolle i samfunnet, på virkningen av pandemien, men også på mange avsløringer, vil jeg si.

Everysports reise har, som mange andre mediebedrifter, gått fra å stole på annonseinntekter til å investere i kvalitetsinnhold som vil få brukerne til å betale for innholdet.

– Selv om vi ikke har blitt like hardt rammet av annonsering som mange andre aviser, er det Pluss-innholdet som gjør at vi kan tjene penger. Et godt eksempel er Hockeysverige-siden, som har slitt med lønnsomhet lenge, men nå når nærmere 3000 betalende abonnenter, sier Hannes Andersson.

Totalt i gruppen i dag, inkludert utenlandske nettsteder, har de rundt 28 000 betalende brukere. Ser man på publiseringssider i Sverige, er det i dag 7000 heldigitale brukere.

– Vi var på null for to og et halvt år siden, sier Hannes Andersson.

Hva er abonnentmålet for det nye nettstedet for sportspolitikk?
– Det er ikke et produkt som vil ha 10.000 abonnenter, men hvis vi klarte å passere tusen på noen år, ville vi vært fornøyd.

Les mer: Erobre sporten en disiplin om gangen

Samtale med

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *