«Relativt umodent marked»
På OKQ8 som nå bygger eget hurtigladenettverk, bekrefter kommunikasjonssjef Karin Hellgren at prisen er den samme uansett hvor ladingen gjøres.
– Prismarkedet er, i motsetning til bensin- og dieselmarkedet, relativt umodent og har vært preget av faste priser siden det ble etablert, sier han.
Et mulig scenario er ifølge Karin Hellgren at prisene blir «mer dynamiske» avhengig av tid på døgnet og strømområdet man befinner seg i i fremtiden, for å reflektere de faktiske kostnadene ulike aktører har i markedet. Et annet eksempel er Tesla, som kan endre prisen på hurtiglading basert på blant annet plassering, ukedag og tid.
– For øyeblikket er det imidlertid ikke aktuelt å differensiere priser, men det kan som sagt endre seg, sier Karin Hellgren.
Heller ikke konkurrenten Circle K har noen konkrete planer for ulike påfyllingspriser.
– Vi vurderer fortløpende ulike faktorer som påvirker våre raske topppriser og eventuelle endringer vi gjør annonseres på nettsiden. Vi kan ikke spekulere i fremtiden, men som nevnt, så fort noe endrer seg vil det bli tydelig annonsert, sier Erika Söderlund i Circle Ks kommunikasjonsavdeling.
Tonene er det samme med ladeoperatør Mer.Ifølge markedssjef Nina Petersson skyldes dette at prisrammeverket skal være lett å forstå for kundene.
– Det ble oppfattet som tydelig og forutsigbart av våre kunder. Med relativt lave strømkostnader gjorde vi svært få prisjusteringer og kunne dermed tilby en stabil prisramme over tid, sier han.
Når markedet nå endrer seg og prisene varierer betydelig, spesielt mellom ulike kraftområder, endres forholdene, noe som ifølge Nina Petersson «vil påvirke prisene våre».
– Vi ser derfor nå på hvordan vi kan fortsette å tilby enkel og oversiktlig prising med de nye betingelsene.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»