I dårligere tider har strømmetjenester gjort det bra så langt. Spørsmålet er om det blir det samme denne gangen.
– Tidligere har vi sett at hjemmeunderholdning er ganske robust. Man går kanskje ikke så mye på restauranter eller opplever sport, og da blir det kjempeviktig, sier Anders Jensen, administrerende direktør i strømmeselskapet Viaplay, som tidligere het Nordic Entertainment Group (Nent).
Til tross for dette senker selskapet vekstforventningene for både i år og neste år i tredje kvartalsrapport. Noe som får 20 prosentandelen til å stupe når markedet åpner.
– Det er en betraktning av verden rundt. Vi forventer en liten nedgang i markedet neste år, da så å si alle husholdninger vil være under betydelig økonomisk press, sier selskapet.
Den vokser hovedsakelig i utlandet
For øyeblikket vokser selskapet hovedsakelig internasjonalt. Antall betalende abonnenter økte i kvartalet med 78 % fra året før, tilsvarende 879.000 nye abonnenter. Av disse telte Viaplays internasjonale virksomhet 685.000 abonnenter, mer enn en dobling fra forrige kvartal.
Norden er et mer mettet marked for selskapet, hvor vekstforventningene devalueres med 20 til 10 prosent for hele året.
Årsakene er ifølge selskapet et svakere annonsemarked, dårligere salg av premium-abonnement i Norge enn forventet og en avsluttet avtale med Telia.
– Selv om vi ser en nedgang i markedet, merker vi at færre kunder forlater oss enn tidligere. Bevis at har du tjenester du trives med, så blir du der og hopper ikke rundt på jakt etter nye, sier Anders Jensen.
Samtidig er konkurransen i markedet hard, selv fra amerikanske giganter som Disney, Amazon og Netflix.
«Må helle innhold»
Ifølge Anders Jensen har Viaplay fordelen av å være første- eller andrevalg av kunder i alle sine markeder.
– Dette gir oss en viss robusthet sammenlignet med mange andre. Da har vi et ganske unikt tilbud som spenner fra omfattende underholdning til sport. Det gir oss muligheten til å holde ut og holde ut selv i litt dårligere tider, sier han og fortsetter:
– Men det er ingen annen oppskrift å følge enn å fortsette å helle god moro. Vi må sørge for å underholde og engasjere kundene våre så mye som mulig.
Mens selskapet forventer en nedgang, økte salget med 25 % i løpet av kvartalet. Anders Jensen beskriver det som «ganske unikt for et selskap i vekst i disse dager».
– Til tross for dette må vi, som alle andre, gjennomgå hvordan vi jobber med kostnader og hvordan vi investerer langsiktig på en sunn måte nå som markedet er tøffere, sier han.
Selskapet senker vekstprognosen for hele 2022 til rundt 20 % for konsernet som helhet. Tidligere var prognosen «minst» 28 %.
For Norden senker selskapet vekstprognosen fra 20 % til 10 %. På den ene siden gikk salget av premium-abonnement i Norge dårligere enn ventet, men selskapet sa også opp en avtale med Telia.
Viaplay melder om et resultat før skatt på minus 128 millioner SEK for årets tredje kvartal. Dette kan sammenlignes med et resultat på over 106 millioner svenske kroner i tilsvarende kvartal året før.
Analytikere hadde forventet et tap før skatt på SEK 142 millioner, ifølge Bloombergs sammenstilling.
Selskapet senker vekstprognosen for hele 2022 til rundt 20 % for konsernet som helhet. Tidligere var prognosen «minst» 28 %.
For Norden senker selskapet vekstprognosen fra 20 % til 10 %. På den ene siden gikk salget av premium-abonnement i Norge dårligere enn ventet, men selskapet sa også opp en avtale med Telia.
Kilde: Viaplay.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»