Nyheter
Publisert: 25.03.2022 08:15
SHE Index 2022. Vinner: Coor, Rising Star: Axfood, EY: s Sverige-sjef Fotograf: Stefan Ek
Årets resultater av SHE powered by EY-indeksen er nå presentert. Coor fikk høyest poengsum i Sverige. Analyse for næringslivet i Norden viser at kun 23 prosent av bedriftene har kjønnstilpasset toppledelse. På styrenivå ser det bedre ut, der 43 prosent av bedriftene i SHE-indeksen har en jevn kjønnsfordeling.
For første gang publiseres en nordisk rapport med resultatene av SHE-indeksen levert av EY. 124 selskaper fra Norge, Sverige og Finland deltar i årets indeks. Dette kom frem i en pressemelding fra EY.
Bedrifter som har gått lengst og kommet best med sitt arbeid med mangfold og likestilling fikk ros i forbindelse med SHE-konferansen, den største likestillingskonferansen i Europa.
Høyeste poengsum i Sverige
Årets analyse av svenske selskaper viser at Coor Service Management fikk 92 poeng av 100, det høyeste i Sverige. Bak økningen i indeksen ligger blant annet endringen i kjønnsfordelingen for toppledelsen og styret. Coor fikk prisen da SHE-konferansen første gang ble arrangert i Stockholm.
– For oss i Coor er mennesker det viktigste for vår suksess og alle ansatte er like viktige. Vi jobber alltid for likeverd, mangfold og inkludering og denne prisen er et bevis på at vi er på rett vei med vårt viktige arbeid. Et av våre mål handler om like muligheter: å ha like mange mannlige og kvinnelige ledere. I år traff vi målet, og jeg er så stolt av det. Vi vil fortsette å fokusere på disse spørsmålene i Coor og prisen gir oss enda mer energi til å gjøre det, sier Magnus Wikström, Coors landsjef i Sverige.
Stigende stjerne
Axfood AB er det selskapet i Sverige som har klatret mest ifølge SHE-indeksen og mottatt prisen som «rising star». Axfood er opp 10 poeng fra i fjor og fikk 89 poeng i år. Økningen skyldes blant annet bedre kjønnsfordeling blant lederstillinger som rapporterer direkte til toppledelsen.
– Vi synes det er viktig å ta hensyn til selskapene som driver endring. Selskapene i SHE-indeksen har alle forpliktet seg til å utvikle sitt arbeid med mangfold, likestilling og inkludering, gjennom måling, måling og åpenhet. For selv om ESG står på agendaen i de fleste bedrifter i dag, prioriteres ikke det sosiale «S»-aspektet. Næringslivet bør vurdere mangfold og likestilling som en viktig del av ESG-agendaen. Det er noe å lære av selskaper i SHE-indeksen, da de har brukt indeksen som et verktøy for å skape endring, sier Magnus Kuchler, EYs svenske leder som delte ut prisen på SHE-konferansen i Stockholm.
Nordens beste
Selskapet som rangerte høyest i hele Norden var IKEA i Norge med 98 poeng. Gjennomsnittsscore for alle selskaper i 2022 SHE-indeksen var 77, som er 4 poeng høyere enn året før. Bakgrunnen for økningen er en jevnere kjønnsfordeling mellom ledelsen og de som rapporterer direkte til toppledelsen.
Om lei indeks
I motsetning til lignende likestillingsindekser eller rangeringer, evaluerer SHE-indeksen også det aktive arbeidet til selskaper med mangfold, likestilling og inkludering.
Bedrifter svarer på 36 spørsmål i seks ulike kategorier (representasjonsmål, rekruttering, talentutvikling, prisstruktur og handlingsplaner, og skjæring med andre aspekter ved mangfold).
Basert på informasjonen ble det beregnet en individuell indeks for hver bedrift, som er et tall mellom 0 og 100, som oppsummerer bedriftens arbeid med mangfold, likestilling og inkludering.
Oppsummering av resultatene
23 % av virksomhetene har en likestilt toppledelse (en likestilt ledelse har mellom 45-55 % kvinner og menn).
36 % kvinner i snitt i toppledelsen i selskaper
26 % av virksomhetene har lik fordeling av direkte rapportering til toppledelsen
21 % av bedriftene har en kvinne som administrerende direktør
43 % av bedriftene har lik rådgivning
73 % av bedriftene tar hensyn til kjønnsfordeling i enkelte leverandørutvelgelsesprosesser, men kun 24 % har en policy som tar hensyn til kjønnsfordeling i alle prosesser
86 % av bedriftene har et spesifikt mål for kjønnsfordeling mellom lederstillinger
71 % av bedriftene måler fordelingen av kvinner blant ansatte som er identifisert med høyt potensial
86 % av bedriftene har et program eller initiativ for å tiltrekke kandidater av begge kjønn til stillinger i bedriften
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»