SJ ønsker å begynne å kjøre direktetog mellom Stockholm og Trondheim

Etter flere tiår med diskusjoner og tilbakeslag pågår nå en oppgradering og elektrifisering av den norske Meråkerbanen mellom Storlien og Trondheim. Arbeidet beskrives som et av de viktigste prosjektene for å bedre koble sammen jernbanenettene mellom Sverige og Norge.

SJ kjører for tiden dag- og nattog mellom Stockholm og Östersund, Åre, Duved i Jämtland. I tillegg driver SJ nå Meråkerbanen og mange andre strekninger på norsk side.

Direktetog til Norge gir både god og jevn trafikk mellom Sverige og Norge, samt gode muligheter for å sette seg på toget fra Trondheim i Norge, sier Jan Kyrk, virksomhetsleder i SJ.

Foto: Henry Lundholm

Jan Kyrk, SJs virksomhetsleder, sier elektrifisering åpner for en hel rekke nye muligheter som SJ vil kunne utnytte.

– Muligheten for å lage en jernbanelinje mellom Stockholm og Trondheim er kanskje den største fordelen med elektrifisering på norsk side. Det er også derfor vi håper å kunne ta i bruk direktetog, både dag og natt, mellom Stockholm og Trondheim når byggingen er ferdig, sier Jan Kyrk.

– Da forbinder vi Trondheim, den tredje største byen i Norge med over to hundre tusen innbyggere og et stort universitet, med Jämtland, men også Stockholm og Mälardalen, sier Jan Kyrk.

En forutsetning for å komme i gang med direkte trafikk er det ifølge Jan Kyrk plass på banene, både på norsk og svensk side.

Utvidelsen av både dagtog og nattog mellom Stockholm og Jämtland til Trondheim ville åpnet for reisende som ønsker å flytte mellom de to byene, men det gir også nye reisemuligheter for de som bor langs hele strekningen, sier Jan Kyrk.

– Da vi begynte å bruke høyhastighetstog mellom Stockholm og Umeå, reiste vi også mye på ruter som mellom Umeå og Örnsköldsvik. Vi ser de samme utviklingsmulighetene her, sier Jan Kyrk.

Elise Ryder Wikén, (M) Lederen av Jämtland Regional Development Committee Härjedalen sier elektrifisering av Meråkerbanen har vært etterlengtet. Ikke bare for regionen og de som drar dit lokalt, men også i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Trondheim har for eksempel Norges tredje største flyplass, Værnes, med internasjonal trafikk.

– Dette betyr mye. Vi kobler sammen jernbaneinfrastrukturen mellom Jämtland og Trøndelag for både gods- og persontrafikk. For Jämtland Härjedalen kan dette bety betydelige inntekter for vår reiselivssektor og våre virksomheter, sier han.

På svensk side ble Meråkerbanen sett på som et missing link for øst-vest transport da den ikke er elektrifisert, sier Elise Ryder Wikén (M), leder av Jämtland Härjedalen Regional Development Committee.  På svensk side av grensen har Trafikverket allerede elektrifisert jernbanestrekningen mellom Storlien og den norske grensen.  En ny jernbanebro over Stora Helvetet-ravinen på svensk side ble innviet i april 2019.

På svensk side ble Meråkerbanen sett på som et missing link for øst-vest transport da den ikke er elektrifisert, sier Elise Ryder Wikén (M), leder av Jämtland Härjedalen Regional Development Committee. På svensk side av grensen har Trafikverket allerede elektrifisert jernbanestrekningen mellom Storlien og den norske grensen. En ny jernbanebro over Stora Helvetet-ravinen på svensk side ble innviet i april 2019.

Foto: Anna Wilhelmsson

Nasjonalt og på nivået påpeker Elise Ryder Wikén at elektrifiseringen av Meråkerbanen gir en sammenhengende jernbanetrasé mellom Østersjøen og Atlanterhavet.

– Da får Sverige bedre muligheter til å frakte varer til de dype isfrie havnene i Trondheimsfjorden. Klarer vi å få varene på skinner igjen, vil det være en stor miljøgevinst, sier han.

Arbeid med Meråkerbanen startet for nøyaktig ett år siden. Rullebanen skal stå ferdig i desember 2024.

– Vi fikk utnyttet at banen var stengt under pandemien og fulgt tidsplanen, sier John Petter Reklev, prosjektleder for elektrifisering av Meråkerbanen i Bane NOR.

John Petter Reklev er prosjektleder for elektrifisering av Meråkerbanen i Norge.  Han sier det er et omfattende prosjekt som blant annet innebærer bygging av nye bruer og heving av taket i til sammen tre kilometer med tunneler for å gi plass til luftledningene.  Anslått kostnad for elektrifisering er 2 milliarder kroner.

John Petter Reklev er prosjektleder for elektrifisering av Meråkerbanen i Norge. Han sier det er et omfattende prosjekt som blant annet innebærer bygging av nye bruer og heving av taket i til sammen tre kilometer med tunneler for å gi plass til luftledningene. Anslått kostnad for elektrifisering er 2 milliarder kroner.

Foto: Bane NOR

Med merkevaren SJ Nord Siden sommeren 2020 har SJ drevet syv jernbanestrekninger i Midt-Norge etter å ha vunnet den såkalte Trafikkpakke 2-kontrakten.

Jan Kyrk i SJ ser store fremtidsmuligheter i å tilpasse trafikken i Sverige til trafikken på norsk side.

– På denne måten får vi både god jevn trafikk mellom Sverige og Norge, samt gode muligheter for å sette seg på toget fra Trondheim i Norge. Det er bare fordeler og jeg håper vi kan finne en god løsning, sier han.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *