Elbil om vinteren: raskere hastighet gir raskere lading!




Mange produsenter skryter av høy effekt under hurtiglading, men er batteriet kaldt forsvinner hele «reklameeffekten». Norsk Elbilforening testet seks biler i vinter, noe som ga både spennende og pinlige resultater. Forvarming av batteriene er effektivt, men høyere hastigheter før lading trer også i kraft.








Elbilbatterier må lades «arbeidstemperatur» for å kunne motta reell kraft. Tesla var først ute med å tilby forvarming basert på navigasjon: Når bilen nærmer seg ladestasjonen, varmes batteriet opp automatisk.

Langt fra alle produsenter som tilbyr den finessen og det du virkelig ønsker er en mulighet til å starte forvarming uten å måtte bruke navigasjon, du vet vanligvis hvor du skal og vil ikke rote med navigasjon.

Norsk elbilforening har vintertestet seks nye elbiler, som ifølge de tekniske databladene kan belaste mellom 100 og 240 kW. Men ingen bil lastet mer enn 64 kW i snitt, og den målte maksimale ladeeffekten var 88,4 kW.

Et større batteri er i teorien alltid bedre med hurtiglading, fordi det er mer plass igjen når den er tom, det vil si at du kan få mer strøm før batteriet nærmer seg 70-80 prosent da ladingen vanligvis mister mye fart.

Norsk Elbilforening slår fast at alle biler skal ha manuell batterivarmefunksjon og at minusgrader på mange måter nøytraliserer hurtigladeegenskapene. Det er derfor ikke mulig å se på databladet for å vite om bilen vil lade raskt i minusgrader. Alle biler er stort sett like gode eller dårlige.

Det er også interessant at batteriet blir varmt – ladingen går raskere – hvis du øker tiden eller gjør en rekke akselerasjoner rett før lading.

SÅ LADER ELBIENE I DEN KØLE VINTEREN

BMW i4 M50
– gjennomsnittlig ladeeffekt 67 kW

Maksimal deklarert belastning: 200kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 33 %
Batteri pakke: 80 kWh.

BMW i4 har varmefunksjon som brukes i ett av de fire ladestoppene og forskjellen med omtrent samme vær og ladetilstandsforhold er 49,5 mot 88,4 kW. Så det går mye raskere når batteriet er forvarmet.

BMW iX xDrive 50
– gjennomsnittlig ladeeffekt 63 kW

Maksimal deklarert belastning: 200kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 31 %
Batteri pakke: 105 kWh.

Med det største batteriet og forvarmingsmuligheter, har iX en god sjanse til å lykkes. Det skal bemerkes at forvarmingen ikke ble brukt i alle stoppestedene, men kun i ett, for å se forskjellen.

Ved oppvarming dobles den gjennomsnittlige ladeeffekten nesten, fra rundt 50 til 100. Men det er et godt stykke unna sommerverdier likevel.

Kia EV6 GT Line LR AWD
– gjennomsnittlig ladeeffekt 54 kW

Maksimal deklarert belastning: 240kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 22 %
Batteri pakke: 72 kWh.

Kia presterer dårligere i denne testen, når det gjelder maksimal kapasitet, gir den i snitt kun 22 % av det som er mulig og noe av forklaringen er at Kia mangler hurtiglading, som den sies å få gjennom en oppgradering over nettet. Mer enn velkommen!

På det meste lader EV6 125–130 kW, og dette skjer sent i ladingen når batteriet er varmet opp. At batteripakken er relativt liten og at bilen er energieffektiv ligger også i fatet. Han kom til ladestasjonene med relativt stor gjenværende kapasitet og har derfor ikke stort spillerom ved lading.

Mercedes EQB 350 4matic
– gjennomsnittlig ladeeffekt 63 kW

Maksimal deklarert belastning: 100kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 63 %
Batteri pakke: 66 kWh

På sommerveien lader EQB nærmere 95 kW med 10 til 80 prosent, men her om vinteren ender snittet på litt over 60 kW. På den siste ladningen hvor det ble brukt forvarming var snittet rundt 70kW som er veldig bra.

NIO ES8 LR
– gjennomsnittlig ladeeffekt 64 kW

Maksimal deklarert belastning: 120kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 53 %
Batteri pakke: 92 kWh.

Den store kinesiske SUV-en ES8 den har ikke noe imponerende hurtigladetall, men den klarer seg likevel ganske bra under vinterreiser og gir nest mest teoretisk ladeeffekt. Dessverre for NIO har programvareoppdateringen som vil gi forvarmingen kommet for sent til å teste, så det er absolutt forbedringspotensial. Det store batteriet er et pluss.

Skoda Enyaq iV 80X Sportline – gjennomsnittlig ladeeffekt 52 kW

Maksimal deklarert kostnad: 125kW
Prosent av maksimal effekt under testen: 42 %
Batteri pakke: 77kW.

Skoen tilbyr ikke batteriforvarming og kutteeffekten under alle ladestopp er testens laveste. På siste lading kjørte du mer aktivt, noe som også resulterte i en raskere lading.

Jeg føler meg lurt av den hurtigladede reklamen!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Ingenting mangler! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *