Julia Marino sa at hun trakk seg fra denne ukens store luftfinale for kvinner etter at Den internasjonale olympiske komité ba henne dekke en Prada-logo på bunnen av snowboardet hennes.
Den 24 år gamle amerikaneren, som vant en sølvmedalje forrige uke i slopestyle – på samme brett som Prada – ble først rapportert å ha trukket seg på grunn av en skade påført under et treningsløp. I en nylig Instagram-historie hevdet Marino at halebeinskaden hennes var en faktor, men den ble forsterket av det faktum at hun under trussel om diskvalifikasjon ble tvunget til å bruke en rød markør for å endre brettet.
Julia Marinos IG-innlegg hvis råd ble godkjent, og deretter tvunget til å * trekke * på@ Pradalogo, som endret friksjonen til brettet. Nok en gang, det olympiske mottoet: lag regler mens du går. pic.twitter.com/DFNLaoZGOF
– David Epstein (@DavidEpstein) 15. februar 2022
«For de uinnvidde er bunnen av brettet viktig for hastigheten din og betyr ikke at du har noe på den, men voks, å ha tusjer og andre ting på bunnen overvinner i grunnen formålet,» skrev Marino, som delte et bilde av bordet sitt. .
«Jeg falt i hoppet for å se hvordan halebeinet mitt føltes etter å ha tatt en smell her om dagen på trening, og etter at base ble endret, hadde jeg ingen fart for hoppet og klarte ikke å ta det ut flere ganger.», skrev han . «Jeg følte meg ganske fysisk og mentalt tappet for denne distraksjonen og smellen jeg tok.
«Jeg var veldig spent på hvordan jeg gikk opp bakken, hovedarrangementet mitt, og bestemte meg for å ikke risikere ytterligere skader selv om det ikke så ut til å være IOCs toppprioritet.»
Den amerikanske olympiske og paralympiske komité sendte et brev til IOC og argumenterte uten hell at dekning av logoen «ikke var et levedyktig alternativ» fordi den var «modellert på brettet og å endre den ville forårsake drag og forstyrre glideoverflaten.»
I en uttalelse (via NBC), sa IOC at Marino «konkurrerte med et merket snowboard fra et selskap som ikke primært driver med sportsutstyr, i strid med olympiske reklameregler som beskytter finansieringen av den olympiske bevegelsen.» IOC la til at han ble klar over logoen etter å ha konkurrert i slopestyle-finalen og at «en løsning med minimal innvirkning ble søkt sammen med USOPC som ville inkludere muligheten til å beholde det samme utstyret og fjerne merkevaren.»
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»