Foto av Vladimiro Ivanovo (V)
Fra neste uke blir minst 20 flyvninger til litauiske flyplasser midlertidig innstilt. Selv om flyselskapets beslutning er basert på den raske spredningen av omicron-koronavirusstammen, sier Joris Gintilas, styreleder i National Aviation Association LAVIA, at det er en midlertidig taktisk stimulans for flyselskapene til å håndtere risiko.
Det har allerede blitt bemerket at flyvninger til Litauen er midlertidig innstilt i 20 år. De fleste skal etter planen pusse opp igjen til sommeren.
Flyavbrudd er ikke bare en pandemi
Flyselskaper tilskriver dette en vanskelig pandemisituasjon på grunn av spredningen av omicron, men ifølge Jorio Gintilas er ikke dette hovedårsaken, ifølge en rapport utgitt av LAVIA.
Selv om den nye varianten absolutt ikke er usikker, er det ingen store endringer i kravene til reisende, det er fortsatt mulig å reise ganske fritt med mulighet for europeiske pass eller vaksinasjoner og negative tester. Kravene til reisende til tredjeland utenfor EU er noe redusert. Det kan imidlertid ikke sies at selv 20 omveier ble sperret av denne grunn. Det er mer pragmatisk at flyselskapets politikk tar hensyn til flere faktorer: sesongmessig etterspørsel på grunn av flyets sesongvariasjon, forsikring mot usikkerheten knyttet til mulige nasjonale restriksjoner på tilgang til andre land og ikke opprettholdte prognoser for lønnsomheten til enkelte ruter, Gintilas er sitert for å si.
Det er verdt å merke seg at de fleste flyvningene er kansellert i land utenfor EU, som Storbritannia, Israel, Ukraina, Norge, Armenia, etc. Marrut har definitivt et stort behov for flytjenester.
I følge statsministeren i LAVIA hadde naturlig sesongvariasjon også en betydelig innvirkning på disse beslutningene. I vintersesongen, spesielt i januar, reduseres belastningen på flyene hvert år. Ved å rapportere naturlig passasjertrafikk og oppleve en viss forvirring om landets retningslinjer for pandemihåndtering, tegner flyselskaper forsikring og kansellerer flyreiser tidlig for å unngå mulig kompensasjon til passasjerer.
I henhold til EU-parlamentets og rådets forskrifter skal passasjerer informeres om kanselleringen minst 2 uker før avgang. Ellers har passasjerene krav på kompensasjon.
Selv om mangelen på en pilot på grunn av pandemien og karantenekravene ble nevnt av flyselskapene etter mellomlandingen, tviler Joris Gintilas på relevansen av den påstanden i markedet. I Litauen, selv i hele Europa, er det absolutt ikke mangel på arbeidskraft. I USA er problemet reelt, med et betydelig antall piloter som ikke kan fly på grunn av en positiv test, men det er ingen mangel på piloter eller fly på markedet.
Så langt har oppgangen i luftfarten vært ganske positiv. Sammenlignet med 2019, i november 2021, ble 62 % av den tidligere rutepassasjertrafikken nådd. I begynnelsen av desember nådde den 70 %. I mellomtiden koker usakomj-flystrømmene allerede til 80 % av nivået før pandemien, sier J. Gintilas.
Velg selskapene og emnene som interesserer deg. kilder.
Logistikk tema
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»