Eieren av Kitch kjøper kjeden og skaper den største nisjeaktøren i Norden for produkter på kjøkkenet.
Cervera, med 70 butikker og e-handel i Sverige, er kjøpt opp av det norske konsernet Kibord, som kjøper butikkjeden av eieren. Aksent.
Accent Equity har eid Cervera siden 2015, da selskapet kjøpte opp detaljistoperatøren fra hovedeier ICA Gruppen og noen minoritetsaksjonærer.
Cerveras nye eiere, Kibord, eier også butikkjedene Kitch’n og Tilbords, samt grossistselskapet Home Brands. Kitch’n har vært basert i Sverige i fem år og har en nettbutikk og 25 butikker.
«Konsernet blir omdøpt til Home Brands og har til hensikt å bygge et sterkt nordisk konsern innen kvalitetsprodukter til hjemmet, hovedsakelig innen kjøkken og spisestue», heter det i en pressemelding.
– Vi er veldig fornøyd med oppkjøpet. Cervera kompletterer våre nåværende porteføljeselskaper med sin imponerende e-handelsvekst og sterke tilstedeværelse i det svenske markedet. Vår visjon med Home Brands er å være nummer én på kjøkkenet i de markedene vi opererer i, og Cervera hjelper oss å være nummer én i Sverige også, sier han. Tore Thorstensen, Styreleder i Kibord.
Etter oppkjøpet av Cervera vil konsernets totale omsetning være på cirka 2,6 milliarder kroner.
– Vi er glade for å ha funnet en ny eier av Cervera i Kibord, som utfyller selskapet godt. Sammen med ledelsen har vi lykkes i å realisere en reell transformasjonsvei for selskapet, der e-handel har gått fra rundt 100 millioner SEK de siste 18 månedene til en årlig gjennomføringsrate på 500 millioner SEK. , mens fysiske butikker er inne i deres tredje år på rad med sammenlignbar vekst. Lønnsomheten har også utviklet seg positivt de siste årene, sier Claes Bodell, Accent Equitys hovedpartner.
Cervera driver e-handel og 70 fysiske butikker i Sverige og har de siste årene jobbet for å bli en omnikanal-aktør med storsatsing på e-handel. I løpet av de siste 12 månedene har selskapet vokst med 34 % og e-handel har økt med 195 %. Over perioden økte sammenlignbare butikker salget med 7 % til tross for gjeldende butikkrestriksjoner.
I mai i år økte Cerveras totale salg med 33 % og e-handel vokste 90 % sammenlignet med samme måned i fjor.
– Vi ønsker Home Brands velkommen som ny eier og ser frem til å være med å bygge opp en virkelig sterk gruppe på kjøkken og hjem. De siste årene har vi jobbet hardt for å forbedre tilbudet vårt til kundene i begge kanaler, øke vår synlighet og relevans i digitale kanaler og forbedre tjenesten vår. Vi tar helt klart markedsandeler i begge kanaler, noe som er det beste beviset vi kan få på at kundene virkelig setter pris på det vi gjør, sier Peter Rimbäck, administrerende direktør i Cervera.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»