Ny informasjon om ødelagt skip – fast i Norge | Verden

MV Ruby forlater havnen i Tromsö.

Foto: Stian Saur/Nordlys/TT / TT PRESSEBYRÅ

Lasteskipet MV Ruby ble lastet i den russiske havnen Murmansk på Kolahalvøya og fikk skader på skroget. Arkivbilde fra Murmansk.

Foto: Efrem Lukatsky / TT NYHETSBYRÅ

Den opprinnelige planen var at en los fra danske Danpilot skulle gå om bord i MV Ruby lørdag og gå i land når fartøyet passerte Gedser, på sydspissen av Falster.

Men planen er endret, melder dansk TV2.

Anne Heinze, pressesjef i Danpilot, skrev søndag morgen til TV2 at selskapet ikke har noen gjeldende ordre på en los, som har som jobb å hjelpe og gi råd til skipets kaptein.

Ifølge nettsteder som følger navigasjonen er skipet mer eller mindre stoppet utenfor Norge.

Ingen ny informasjon

Ruby befinner seg fortsatt utenfor Norge i internasjonalt farvann, i påvente av ruteinstruksjoner.

Kystvakten hadde søndag ingen ny informasjon om hvor fartøyet var på vei, den nåværende kursen eller noe annet relatert til dets manøvrerbarhet.

– Vi følger utviklingen gjennom konstant koordinering med andre myndigheter og spesielt med Danmark, men også med Norge, sier Valdemar Lindekrantz, Kystvaktens kommunikator.

– Siden skipet ligger ganske langt fra Sverige, gjør vi ingen operative tiltak for øyeblikket.

Lastet opp i Russland

Lasteskipet MV Ruby ble lastet i en russisk havn på Kolahalvøya og fikk skrogskader. I begynnelsen av september gikk skipet på grunn og søkte nødhavn i Tromsö i Norge. Den ble deretter tauet og delvis kjørt av sitt eget kjøretøy, med den erklærte destinasjonen Klaipeda i Litauen.

Fartøyet MV Ruby har 20.000 tonn ammoniumnitrat om bord. Dette er et farlig kjemisk stoff som blant annet var årsaken til den berømte megaeksplosjonen i havnen i Beirut i Libanon i 2020, men da i mye mindre mengder.

Ifølge Kystvakten er ammoniumnitrat klassifisert som et farlig gods, men den vurderer at transport faller «innenfor normal ramme». Tekniske problemer og at skipet kan slepes i havområder med stor trafikk gjør det imidlertid viktig å følge etter skipet.

Forsendelser av stoffet er vanlige og skjer daglig til og fra svenske havner.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *