Den norske maskinprodusenten AMV AS ble grunnlagt i Flekkefjord i 1860.
Nå, 156 år senere, gjør de en større investering i nabolandet øst og starter virksomhet i Sunne i Värmland.
– Vi ser en sterk økning i store infrastrukturprosjekter i Sverige i fremtiden og derfor må vi være på stedet nær kunder og prosjekter, sier Peder Andersen, administrerende direktør i selskapet.
AMV AS holder til i Flekkejord, på den sørligste spissen av Norge, et lite samfunn med cirka 7.000-8.000 innbyggere. Selskapet ble grunnlagt allerede i 1860 og har vært familieeid siden. Konsernsjef Peder Andersen tilhører femte generasjon.
Nå velger selskapet å bosette seg i Sunne, Värmland, hvor det nettopp har åpnet et laboratorium. Først har de kontor i Stockholm.
– For oss er det viktig å være nær kunder og prosjekter. Nå som vi satser for å bli en større aktør i Sverige, må vi være tilstede her, sier Peder Andersen.
AMVs hovedfokus er tunnel- og anleggssektoren og offshoreindustrien. I tunnelindustrien er de en av de ledende leverandørene av boremaskiner, arbeidsplattformer og injeksjons- og sprøyteutstyr, både i Norden og internasjonalt.
En gyldig grunn til å gjøre en storsatsing i Sverige er fremfor alt de store infrastrukturprosjektene som dukker opp.
– Det svenske markedet er i en utrolig ekspansiv fase med store tunneler og infrastrukturprosjekter som ringveien i Stockholm, nye t-banelinjer, Västlänken og Ostlänken, sier Anders Östberg fra Färila, Hälsingland, ansvarlig for driften i Sverige som foregår i selskapet AMV Utstyr AB.
Bygges det ikke mye infrastruktur i Norge?
– Tunneldrift er et ekstremt stort marked i Norge. Det AMV er kjent for i Sverige er tunneler og tunneldrift. Spesielt i gruvesektoren har vi allerede i dag mange maskiner. Nå skal vi prøve å etablere oss mer i vei- og anleggssektoren.
Ifølge Anders Östberg, som har 22 års erfaring i tunnelindustrien og har jobbet i blant annet Skanska og Veidekke, vil mange store prosjekter bli tildelt de neste 15 årene.
– Og skal du være en reell del av den store infrastruktursatsingen som gjøres nå, må du være på stedet med reservedeler, service med mer.
Å velge Sunne som lokasjon er en strategisk beslutning.
– I Sunne er det en lang og solid tradisjon innen tungindustri, derfor kompetanse på området, som er viktig for industrien. Beliggenheten er også strategisk med hensyn til nærhet til Norge. Dette sikrer synergieffekter mellom de to store markedene, sier Anders Östberg.
Sunne-strukturen, innviet i oktober, måler cirka 1200 kvadratmeter og skal huse både verksted og kontorareal. Produksjonen og monteringen av maskinene, samt deres assistanse, vil i hovedsak foregå her.
– I første omgang har vi tenkt å ansette fire til seks personer i løpet av høsten/vinteren, vi vil i hovedsak ha behov for elektro-, VVS- og monteringspersonell.
Selskapets administrerende direktør og eier, Peder Andersen, synes ikke det var vanskelig å bosette seg i et nytt land.
Er det lett å starte en bedrift i Sverige?
– Jeg tror det var lett å etablere meg her. Det er svært liten forskjell mellom Norge og Sverige når det gjelder lover, forskrifter og tillatelser. Vi har fått mye støtte fra kommunen. Dessuten var det ikke noe problem å finne faglært arbeidskraft fordi man i Sverige er kjent for sin høykvalitets metallbearbeidingssektor.
Du starter ved Flekkefjord hovedkvarter. Vil du personlig jobbe i Sverige?
– Jeg kommer til å jobbe mye i Sverige og fremfor alt skal jeg jobbe tett med den svenske organisasjonen.
Hva er det beste med Sverige og svenskene?
– Du er veldig fokusert på å få ting til. Alt skjer raskt og det er bra.
Hva er den største forskjellen mellom Sverige og Norge?
– Det er bare det at vi spiser kaldt og du spiser varmt… For øvrig ser jeg ikke så mange forskjeller men fremfor alt likheter.
Denne artikkelen er siste del av Nysgjerrig på Norge-serien.
Byggeverdenen vender blikket vestover. I en serie artikler tar vi pulsen på det norske byggemarkedet og møter svensker som har valgt å jobbe i Norge. I siste del snur vi på flisa og møter et norsk selskap som nettopp har valgt å etablere seg i Sverige.
Tidligere artikler var inkludert i Byggvärlden n. 12, 13, 14 og 15.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»