Toyota Norge og Hynion utvider nå samarbeidet og Toyota går inn med driftsstøtte for å bidra til Hynions kostnader for hydrogentankstasjonen på Høvik. Tilskuddet skal brukes til nødvendige anleggsoppgraderinger og andre forbedringer som vil øke kapasiteten og tilgjengeligheten av hydrogen ved stasjonen.
Toyota er bilprodusenten som har kommet langt i utviklingen av hydrogenbrenselcellebiler. De lanserte sin første hydrogendrevne brenselcellebil, Mirai, i 2014 og i dag er den operativ i mange land og fortsetter å selges på det globale markedet.
Til tross for Norges offisielle investeringer i hydrogen, har infrastrukturutbyggingen gått sakte. Det er i dag kun én offentlig hydrogenstasjon i bruk i hele Norge, og det er Hynion-stasjonen på Høvik utenfor Oslo. Hynion avventer også resertifisering av sin hydrogenstasjon i Porsgrunn, samtidig som man undersøker muligheter for etablering av nye hydrogenstasjoner.
– For Toyota Norge er det av største betydning at Hynion hydrogentankstasjon på Høvik kan øke kapasiteten og oppgraderes for å sikre smidig drift og tilgjengelighet for våre bilkunder. Vi setter stor pris på Hynions virksomhet som hydrogenleverandør og ser frem til å fortsette et godt samarbeid for å bidra på ulike måter til at hydrogen i økende grad blir brukt som drivstoff til kjøretøy, sier Espen Olsen, Chief Information Officer Toyota Norge.
– Vi er utrolig takknemlige for Toyotas støtte. Utbygging av hydrogeninfrastruktur er en utfordring som krever store investeringer. Samtidig er antallet personbiler og tunge kjøretøy drevet av hydrogen begrenset, så etterspørselen etter hydrogen er fortsatt relativt lav, sier Slavica Djuric, administrerende direktør i Hynion.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»