I den sørlige Nordsjøen II, nær den danske grensen, planlegges en ny vindpark av det belgisk-nederlandske selskapet Ventyr. Denne satsingen, den første i sitt slag i Norge, vil gi cirka seks til syv terawattimer (TWh) strøm per år, tilsvarende cirka 4 % av Norges totale elektrisitetsproduksjon. Med en kapasitet på 1,4 gigawatt (GW) vil denne havvindparken bidra betydelig til å senke strømprisene i Norge.
En analyse utført av Volt Power Analytics og Boston Consulting Group (BCG) fremhever at etableringen av Sørlige Nordsjö II kan redusere den gjennomsnittlige årlige strømprisen betydelig. I noen tilfeller kan strømprisen til og med nærme seg null timer per kilowattime (kWh), eksklusiv skatter, nettavgifter og tillegg. Det tyder på at norske forbrukere kan forvente lavere strømregninger i fremtiden.
Rabatt
Prosjektet, som vil utgjøre en viktig del av NO2-elektrisitetsområdet – som dekker Sør- og Vestlandet samt Telemark – forventes å føre til en prisreduksjon på inntil 10 öre/kWh i dette området. Effektene av vindparken forventes også å påvirke strømprisene i andre deler av landet, med en estimert prisnedgang på 3–8 öre/kWh fra 2031.
Økt etterspørsel etter strøm
Til tross for de positive utsiktene for nedgang i strømprisene, påpeker Robert Hjorth i BCG at den faktiske reduksjonen i strømprisene kan bli mindre enn forventet. Dette fordi en reduksjon i strømprisene trolig vil øke etterspørselen etter strøm fra industrien i forbindelse med den grønne omstillingen. Store prosjekter som elektrifiseringen av Melkøya og Googles planlagte datasenter i Skien, som potensielt kan forbruke 5 % av Norges strøm, illustrerer økningen i etterspørselen.
Balanse mellom tilbud og etterspørsel
Det betyr at grønn omstilling, industriutvikling og energiutvikling går hånd i hånd og skaper balanse mellom tilbud og etterspørsel. Mens Sörlige Nordsjö II viser et stort potensial for å senke strømprisene, er det klart at etterspørselen fra nye industriprosjekter vil spille en avgjørende rolle for den fremtidige utviklingen av strømprisene i Norge.
Kilde: Aftenposten
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»