140.000 tonn miljøfarlig svensk avfall deponeres i Norge

I Sverige brennes nesten fem millioner tonn husholdnings- og industriavfall hvert år. Avfallet inneholder alt fra plast til metaller. Etter forbrenning dannes det flyveaske, et avfallsprodukt som inneholder miljøfarlige stoffer som kan være farlige for mennesker og natur.

– Det er mange miljøfarlige stoffer som tilføres flyveaske. Dette er tungmetaller, dioksiner og andre ting. Derfor er det viktig med god avgassrensing, sier Per Lidell, direktør for kraftvarmeverket i Karlskoga.

Per Lidell er direktør for Karlskoga kraftvarmeverk. Foto: SVT

Kjører i Norge

Karlskoga kraftvarmeverk er ett av rundt 30 anlegg i Sverige som brenner avfall. Forbrenning foregår 24 timer i døgnet og i fjor ble det produsert 1.139 tonn flyveaske klassifisert som farlig for miljøet.

– Vi kan ikke håndtere dette selv, men det finnes spesialiserte bedrifter, for eksempel i Norge. Et firma henter asken og frakter den til Norge hvor behandlingen foregår, sier Per Lidell.

TV: Se hele innslaget her

For at det norske selskapet skal ta seg av asken, er svenske renovasjonsselskaper og kommuner tvunget til å betale millioner. Prisen overstiger 1000 SEK per tonn og for Karlskoga utgjør den nesten 1,5 millioner SEK per år.

Fylling av kalksteinsbrudd

Det norske selskapet Noah har spesialisert seg på miljøfarlig avfall og mottar 140.000 tonn flyveaske fra Sverige hvert år. Asken blander seg med avfall fra norsk malingsindustri og danner et krittlignende materiale som brukes til å fylle et kalkbrudd.

Flyveaske blander seg med avfallsrester fra malingsindustrien og danner et gipslignende materiale som brukes til å fylle et kalkbrudd. Foto: NRK

Hva synes du om behandlingen?

– De har, som ble presentert for oss, god behandling og det viktige er at asken holdes inne og ikke kan spre seg i akviferene. Jeg stoler på behandlingen deres akkurat som halvparten av Sveriges forbrenningsanlegg gjør, sier Per Lidell.

Det er ikke kjent hva den langsiktige miljøpåvirkningen vil være rundt Langöya. Men om fem år ventes kalkbruddet utenfor Oslo å være fullt, og da er spørsmålet hvordan svenske renovasjonsselskaper skal håndtere flygeasken i stedet.

Flere valg

Det norske selskapet ser etter nye steder å lagre flyveaske og håper å ferdigstille et nytt anlegg innen få år. I Tyskland fylles gamle saltgruver igjen og en lignende løsning finnes også i Sverige.

Samtidig utredes muligheten for å utvinne tungmetaller og andre stoffer fra flyveaske flere steder. Men denne løsningen er dyrere og kan ikke konkurrere.

– Jeg tror ikke vi kan konkurrere med de metodene som finnes i dag, sier Per Lidell.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *