Bedrifter mottar millioner i miljøbonus og selger elbiler til Norge

SVT Pluss forbrukerredaksjon har sett på eksport av elbiler som har fått statlig støtte til å kjøre på svenske veier, men i mange tilfeller havner i Norge i stedet.

Når redaksjonen tar en nærmere titt, viser det seg at noen selskaper har mottatt supermiljøbilpriser for biler eksportert umiddelbart etter kjøp. En av fem elbiler som ble eksportert i år forlot landet innen seks måneder, ifølge redaksjonell analyse.

elektrisk maskin

  • I fremtiden skal Ljusnarsberg kjøre elektrisk

  • Finn fra Umeå kjører elbil fra slutten av 80-tallet – sjekk ut den uvanlige Golfen

Eksportert allerede innen to uker

Et selskap som eksporterte flere biler kort tid etter at supermiljøbilpremien ble betalt, er Rentandgo Kungsbacka AB. I 2018 mottok de totalt 1,4 millioner SEK for 35 elbiler eksportert etter gjennomsnittlig 38 dager. De som hadde oppholdt seg kortest i Sverige ble eksportert etter 13 dager.

– Grunnen til at vi solgte disse bilene til Norge var fordi vi plutselig hadde et parti med biler som vi ble beordret til å leie gjennom Rentandgo AB, men leiebilavtalen gikk i stykker og vi satt igjen med biler som vi ikke trengte, sier Christian. Skaar hos Rent and Go.

– Da var det ikke noe annet valg enn å selge dem. I dette tilfellet i Norge hvor de kunne ha kjøpt alle bilene på en gang.

Bedrifter mottok millioner

Karlstad-baserte Laxdalen Transport er et annet selskap som eksporterte biler kort tid etter å ha mottatt penger fra supermiljøbilprisen. De mottok 1,4 millioner SEK i 2018 for biler som ble værende i Sverige i gjennomsnitt 123 dager.

Plus-redaksjonen tok kontakt med Peter Höglund fra Laxdalen, som svarte at han ikke ønsket å la seg intervjue.

Miljøvernministeren: «Ingen system er vanntett»

Pluss analyse viser også at nesten én av ti elbiler solgt i Sverige ble eksportert og at det ble betalt rundt 60 millioner i supermiljøbilpremier for disse bilene.

Miljøvernminister Karolina Skog (MP) innrømmer at det er et problem, men mener blant annet det nye systemet (bonus malus*) for elbilpremier som gjelder fra 1. juli 2018 bør rette opp denne «lekkasjen».

– Da vi designet bonus malus-systemet prøvde vi å redusere risikoen for lekkasjer, men så vidt jeg vet er det ikke noe system som er helt vanntett, sier Karolina Skog.

Se første del av Plus-anmeldelsen «De savnede elbilene» – nå på SVT Play

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *