Dette blir det nye området i Hallonbergen

Nyheter

Umami bringebær idéskisse. Bilde: Wallenstam

Wallenstam begynner i år å bygge et helt nytt område i Hallonbergen Sundbyberg, Umami.
Her planlegges det rundt 900 nye leiligheter som kommer næringslokaler og møteplasser.

Arbeidet med første fase, med rundt 200 leiligheter og næringsarealer, forventes å starte i siste kvartal 2016.
Utbyggingen av eksisterende lokaler og eiendommer starter umiddelbart.

Detaljplanen for byggegrunnen som Wallenstam kjøpte i mars 2015 er vedtatt, nå tas neste steg sammen med arkitekter og byutviklere.
Navnet «Umami» kommer fra den femte grunnleggende smaken, noe som alle kjenner igjen, men som kanskje ikke umiddelbart kan definere. Blandet mediearkitektur, blandede boliger og borettslag, samt fokus på helse, aktivitet og nærhet til opplevelser skal være med på å skape denne følelsen.

– Vår visjon for Umami er ikke bare å utvikle en side, men å bidra til utviklingen av et nytt område. I løpet av de neste ti årene skal vi utvikle et spennende nytt område med et bredt tilbud av overnatting, butikker, restauranter, møteplasser og åpne plasser, sier Wallenstams visepresident Mathias Aronsson i en pressemelding.

– I tillegg til bygging av rundt 900 hus, vil Umami-prosjektet også styrke urbane verdier for innbyggerne i Hallonberg og kan bli et spennende reisemål for alle innbyggere i Sundby, sier Stefan Bergström (C), byråd for bymiljø og utvikling.

Et steg i nabolagsutviklingen er å involvere både de som bor i Hallonbergen i dag og de som kunne tenke seg å flytte dit.
Fra og med våren vil det derfor bli avholdt ulike arrangementer for å øke deltakelsen i prosjektet.
Det starter med aktiviteter 7. – 8. mai, når verkene til over 50 etablerte og kjente gatekunstkunstnere vises frem for besøkende i en av de eksisterende eiendommene som skal utvikles og bygges om.
Noen av verkene utvikles også på stedet under selve arrangementet.

Analysen av hvilke boligformer og trender de vil tiltrekke seg i fremtiden danner grunnlaget for arbeidet.
Arkitektfirmaene Sandell & Sandberg og Fojab og reklamebyrået BerntzonBylund samarbeider med Wallenstam for å realisere visjonen til Umami Hallonbergen i denne første fasen.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *