– Vi trekker to skip fullstendig fra markedet. Vi har tenkt å legge dem i det vi kaller fryselager, det vil si at de skal ligge helt uten aktivitet og arbeidskraft. For oss er det en vanskelig beslutning som også betyr at vi er på vei mot oppsigelser. Av de 450 arbeidsplassene i den norske flåten kan opptil 70 arbeidsplasser forsvinne, sier personaldirektør Henning Lystad.
Ved brygga her i Stavanger to av Simon Møkster Shipping sine skip ligger.
I den ene er det full aktivitet, men den andre ligger nå helt stille på kaia, etter å ha vært blant annet et reservefartøy som skal kunne gripe inn ved en ulykke eller brann på en oljeplattform .
Rederiet besluttet også å legge om bord på et skip på Færøyene for å redusere kostnadene.
Omtrent 70 totalt Sjøfolk har fått permitteringsvarsel av Simon Møkster Shipping, og den familiedrevne virksomheten er langt fra unik.
Ifølge nyhetssiden Sysla har totalt rundt 600 arbeidsplasser forsvunnet i rederier som leverer oljeplattformer utenfor kysten av Norge. Rundt 50 skip stopper ved kaien på grunn av manglende oppdrag.
Henning Lystad på Simon Møkster Shipping forteller meg at tariffene, det vil si prisen som rederier kan kreve oljeselskapene, har sunket til det punktet at det nå er vanskelig å leve med dem.
Personaldirektøren håper å unngå ytterligere permitteringer, men sier samtidig at konkurransen er så hard og den norske offshoreflåten så stor at han har vanskelig for å se når ting kan komme tilbake igjen.
– Vi ser ikke en veldig umiddelbar økning. Dette året vil garantert gå uten noen større oppsving. Neste år også, kanskje til og med utover. Til syvende og sist er takstene det som betaler lønnen til sjømennene, eieren og meg. Det er vanskelig å jobbe lenge uten det økonomiske fundamentet, sier Henning Lystad, personalsjef i rederiet Simon Møkster Shipping.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»