Den norske forbrukerorganisasjonen Forbrukerrådet står bak rapporten.
– Det kommer sinte telefoner fra hele verden, forteller Finn Myrstad, leder for organisasjonens enhet, til Ekot.
amerikanske politikere og utenlandske forbrukerorganisasjoner reagerer. Medier i rundt 80 land skrev om rapporten, som ble publisert på engelsk. Den er stor, nesten 200 sider, og er unik i sin analyse av hvordan data fra mobiltelefoner formidles og i sin gjennomgang av lovverket.
Forbrukerrådet valgte ut apper basert på popularitet i ulike kategorier i nedlastinger via Google Play. Blant de som er testet er datingappene Tinder, Grindr, Happn, periodeapper Clue og MyDays, religiøs app Muslim: Qibla Finder og barneappen My Talking Tom 2. Noen apper har 100 millioner nedlastinger.
Ingen apper tilbys tilstrekkelig informasjon under registreringen og ifølge rapporten er spredning av sensitiv informasjon umulig å forstå for mobilbrukere.
Ifølge Forbrukerrådet bryter mange apper den europeiske databeskyttelsesforordningen GDPR. Ifølge organisasjonen blir seksuelle preferanser og legning, narkotikabruk og geografisk plassering videre avslørt til kommersielle aktører.
Intim informasjon om kvinners helse, fruktbarhet, sexliv, humør og menstruasjonssykluser kan brukes av selskaper som mottar data formidlet av menstruasjonsapper.
Sensitive data kan brukes til å kartlegge hvor mange muslimer befinner seg og forfølge religiøse som også er homofile når flere av disse appene kombineres, sier enhetsdirektør Finn Myrstad.
Forbrukerrådets vurdering er at funnene er representative for appbransjen generelt når det gjelder datalekkasje.
Profilen til en mobilbrukereller «digital tvilling» – som organisasjonen kaller det – selges til høystbydende på digitale annonsebørser.
Ifølge organisasjonen kan data fra appene som er undersøkt også brukes til å selge spill til narkomane og deprimerte, til å manipulere velgere, overbevise folk om å akseptere dårlige lån eller til å diskriminere forsikringskunder.
Mange av appene er nå meldt til Datatilsynet, Datatilsynet. Håpet er en dom i Norge og å legge press på lignende rettssaker i Europa.
– Denne datalekkasjen er gal og må stoppes, sier Finn Myrstad.
Sveriges Konsumenter er også blant organisasjonene rundt om i verden som reagerer og ber Datatilsynet her i Sverige om å gjennomgå den digitale annonsesektoren.
Det svenske datatilsynet skriver i en kommentar til Ekot:
«Vi mener at problemstillingene som tas opp i Forbrukerrådets rapport om digital annonsering og sporing av enkeltpersoner i apper og på nettet er et velkomment tillegg til granskingen av sektoren som datatilsynsmyndighetene for tiden gjennomfører fra forskjellige vinkler, ledet av databeskyttelsesmyndigheter i Storbritannia, Frankrike og Spania.»
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»