Vi var der da verdens verste TV ble levert til Norge: Sniktitt

Slik gikk det da TV-en på 1,5 millioner ble brakt inn i lotterimillionærens stue.

En høsttorsdag morgen står en kran og tre montører på Sørenga i Oslo, klare til å levere verdens største 110-tommers fjernsyn. Skjermen er for stor og tung til å enkelt transporteres over flere etasjer, så TV-en må leveres med kran til den nye eieren.

Men det er ikke bare størrelsen som gjør TV-en så dyr, men teknologien til skjermpanelet. Micro-LED er den råeste fjernsynsteknologien som finnes, men i flere år har den blitt presentert på ulike teknologimesser kun som fremtidens teknologi og ikke som noe som er klart til å selges til vanlige forbrukere. I sommer fortalte Samsung oss imidlertid at den nye Micro-LED TV-teknologien var klar for salg.

Men med en pris som starter på over en million kroner, er det ikke noe for folk flest.

Spol frem til oktober, og på kaien på Sørenga står det en svær brun pappeske med Micro-LED skrevet på.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

192 TV-er i ett

Dette er et av de aller første eksemplarene i verden, selv om det normalt bestilles og kjøpes via Elkjøp.

Det er for tiden lang ventetid på en Micro-LED TV, rett og slett fordi det ikke er en komplett TV fra starten av. Teknologien er faktisk delt inn i «fliser» som er koblet sammen for å gi et helhetsbilde. Mens tradisjonelle TV-er består av store paneler, trengs totalt 192 paneler for at Micro-LED-skjermen skal nå 110 tommer bred. Med andre ord; Det er nesten 192 små TV-er i én.

Samtidig settes disse flisene sammen i Sør-Korea før de sendes. Denne versjonen har betydelig kortere pikselavstand enn tidligere sett, og det er sannsynligvis en tidkrevende prosess før alle 24 millioner piksler er satt riktig. Derfor lages disse skjermene på bestilling fra og med i dag.

TV-en er godt pakket, så den tåler den lange reisen fra Sør-Korea til Norge.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Heldig med været

Heldigvis er det ikke regn i luften og det er ingen vind heller når boksen er hevet fra gateplan og ut på terrassen. Fordi kassen er så gigantisk, er det lettere å komme inn i luftveiene enn å prøve å bære den 300 kilo tunge boksen opp trappene eller i heisen.

Kranføreren manøvrerer mesterlig TV-en, som koster rundt 1,5 millioner kroner, men det er et nervepirrende syn å se skjermen dingle kun takket være stroppene. Men etter en stund holdes løftet. Den nye eieren, Raymond, puster lettet ut. Han har tidligere vunnet nesten 72 millioner kroner på nett, men vi ønsker ikke å publisere etternavnet hans.

Ikke ta denne skjermen alene.  Det er her fagfolkene kommer inn.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Krever at flere personer legger på

Som nevnt ovenfor er dette en diger TV og det kreves dyktige folk for å sikre skjermen på plass. Dette er ikke et prosjekt du takler alene. En håndfull installatører og sist men ikke minst Samsung-representanter er til stede for å sikre at TV-en din behandles riktig.

Skjermen pakkes forsiktig ut ved å dele esken i to deler, takket være et intelligent klipssystem. Når du har fjernet pappen, er det et puslespill med store isoporbiter som beskytter den tynne skjermen.

Med disse fjerner du ganske enkelt en gigantisk antistatisk positur som tas av før skjermen er utendørs. Det er fortsatt bærehåndtak festet på sidene av skjermen, noe som gjør det lettere å løfte den på plass.

Selv uten ramme eller føtter veier skjermen fortsatt 87 kilo. Til sammenligning veier en 98-tommers QN90-serie for Samsung i overkant av 60 kilo uten stativ.

I dette tilfellet må skjermen henges på veggen og det er to solide braketter som skal festes sikkert til veggen før den tunge blyskjermen løftes på plass. Pakken inkluderer monteringsplater som forenkler kombinasjonen av de to brakettene.

Så er det jobben med å fikse skjermen på plass. Her måtte en av Samsungs representanter bidra til at skjermen ble riktig klippet inn i brakettene, mens de tre montørene løftet det store beistet. En på hver side som holder i håndtakene, mens systemmannen måtte montere et solid tak på undersiden av skjermen.

Skjermen er kalibrert litt annerledes enn normalt.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Konfigurert som en vanlig TV

Med TV-en dokket kan du koble til strøm og kabler. Alle tilkoblinger er samlet i en One Connect-boks, akkurat som en standard Samsung TV, mens strømmen er konstant tilkoblet. Det betyr at One Connect-boksen som følger med Micro-LED TV-en er litt tynnere enn vi har sett før. Det er imidlertid plass til seks HDMI-porter.

Installasjonen er stort sett den samme som resten, selv om du må følge et par ekstra trinn for å sikre at midtdelen er riktig plassert slik at bildet er riktig. Fordi skjermen består av to hoveddeler som kan justeres separat. Nok en påminnelse om at dette faktisk er nesten to hundre separate fliser som har blitt kombinert til én skjerm.

Det eneste Samsung 2021-modellene har til felles med Micro-LED-skjermen er fjernkontrollen og brukergrensesnittet.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Dersom det skulle være noe avvik kan du justere flisene manuelt, men dette er en jobb du ikke kan gjøre selv.

Bortsett fra det kan du bruke hvilken som helst 2021-modell, UI-messig. For denne modellen har den forrige utgaven av Tizen-plattformen, en utgave som vi faktisk liker litt mer enn årets nye versjon.

Vanlige bilder kan ikke gjengi RAW-bildekvalitet.  Det må oppleves.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Det ødelegger alt vi har sett når det gjelder bildekvalitet

Det første som fanger oppmerksomheten din når du har en Micro-LED installert er hvor spesielt det er å ikke ha noen form for ramme rundt skjermen. Fra den siste raden med piksler er det en bråstopp. Ingen svart skyld eller ramme før veggen er neste stopp.

Og det gjør skjermen helt spesiell. Samtidig har flisene en veldig matt finish, som gjør at reflekser nesten ikke oppstår. I dette tilfellet var det flere store vinduer rundt et par meter unna skjermen, og disse gjorde ikke så stor forskjell på bildekvaliteten. Det eneste vi kunne se reflektert var hvis vi satt på motsatt side av vinduene og deretter over skjermen. Først da kunne vi skimte overgangene mellom flisene. Men bare hvis skjermen var av og bare fra den vinkelen.

Yours truly har testet og sett mye av TV-teknologien det siste tiåret. Ingenting jeg har testet kan måle seg med opplevelsen denne Micro-LED kan tilby. Selv om de siste Neo QLED-, QD OLED- og OLED-TV-ene på markedet har blitt veldig gode, er det fortsatt en lang vei å gå for denne skjermen.

Det er heller ikke første gang vi har sett denne teknologien på nært hold. Av ulike grunner har Micro-LED paneler blitt presentert på ulike messer og lanseringer, men da i helt mørke rom med demonstrasjonsinnhold av høyeste nivå.

Det sparer deg for å gjøre opplevelsen av å se vanlig TV, spille Xbox og se 4K-innhold i en vanlig stue til å føles enda mer imponerende. Det er noe helt spesielt å se et helt blendfritt panel med et helt bunnløst sortnivå, strålende farger og en lysstyrke som blåser bort alt annet i en «vanlig» stue.

Og det spiller ingen rolle om du ser på TV-en rett foran eller fra siden. Betraktningsvinkelen er også helt ekstrem. Ulempene er selvsagt at det gjør flisene lettere å se og at skjermen i seg selv føles litt rar å se på, men du vil alltid oppleve sistnevnte særhet uansett skjermtype.

Det matte panelet gir minimal refleksjon.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Det som er mest imponerende er måten denne skjermen er gjengitt på. Vi satte oss ned med en helt vanlig, tradisjonell Xbox, og igjen, med 60 bilder per sekund, var spillopplevelsen helt overlegen. Skarpheten er absolutt på høyeste nivå, og den ekstremt gode fargemiksen, null bloom og dermed responstiden i panelet, gjør alt dette til et minneverdig resultat.

Noe av det imponerende er at selv NRKs faste sendinger får et nytt liv og kvalitet som vi aldri har opplevd før. En så stor skjerm med vanlig LCD har rett og slett ikke presisjonen mellom overganger, og nok kontroll over bakgrunnsbelysningen, til å være i nærheten av samme nivå som denne TV-en.

En annen virkelig imponerende funksjon på denne skjermen er kunstmodusen, som du vanligvis bare finner i Samsungs The Frame-skjermer. Vi setter oss selv på prøve med flere jobber, og det er ingen tvil om at den matte overflaten gir mye til bildekvaliteten. Men du får virkelig følelsen av at det er et kunstverk som henger der.

Dette er med andre ord med god margin det beste vi noen gang har sett når det gjelder TV-teknologi.

Fornøyd eier av en av de tøffeste TV-ene i verden.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Å være tidlig ute koster penger

Vi vet ikke nøyaktig hvor mye Raymond betalte for denne TV-en, men etter vår erfaring vil denne TV-en koste deg rundt 1,5 millioner kroner, avhengig av hvor mye det tar å sende og installere skjermen.

Uansett er det dyrt å være i forkant med en slik råteknologi som dette. Den kom ut for tidlig. Det er lite som tyder på at dette er TV-er som vil bli tilbudt de neste årene.

Likevel er teknologien komplisert å produsere sammenlignet med tradisjonelle TV-er.

Men når vi går ut av heisen og befinner oss tilbake i gråvær, vet vi i det minste hva vi kan forvente av fremtiden.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *