Nå begynner julemoroa – dette er det svenskene liker best




Nå er desember måned over oss, som ifølge mange markerer begynnelsen på årets mest innbydende måned. Hele desember måned er knyttet til mange dypt forankrede tradisjoner knyttet til jul. Den viktigste tradisjonen er å pynte huset med lysestaker og adventsstjerner. En litt mer ukjent tradisjon som begynner å slå seg fast er å lage Nissebus med barna dine.

Gaveselskapet undersøker hvert år hvordan folk i Skandinavia ser på julen. 70 % av svenskene kan ikke vente til jul i år.

I følge årets undersøkelse svarer 69 % av svenskene at de skal pynte hjemmet med lysestaker og adventsstjerner, som er den desidert mest populære tradisjonen før jul. Å gå på julemarked (37 %) kommer på andreplass, tett fulgt av å lage julegodteri (32 %). Andre populære tradisjoner inkluderer adventskalendere (29 %), sending av julekort 28 %) og julelunsj med jobb (28 %). Litt lenger ned er det julekonserter: 12 % sier at det er en viktig tradisjon.

Nissebus: en ny tradisjon som har festet seg i svenske familier

Ny på listen og et relativt nytt fenomen er å gjøre Nissebus med barna dine.

Julenissens buss er laget med en nissedør, som er en liten dør plassert over fotlisten, ofte sammen med en stige opp til døren, en liten postkasse ved siden av, og kanskje et juletre, slede og noe mer utenfor. bringer. Alt i miniatyr, selvfølgelig. Elf Door kommer fra den amerikanske tradisjonen «Elf on the Shelf», hvor alven gjemmer seg og dukker opp på et nytt sted hver morgen.

Konseptet er at en julenisse flytter inn 1. desember. Alven bor bak alvedøren, men blir aldri sett. Men han setter spor etter seg, ofte hver morgen, i form av brev, gaver og uskyldige små skøyerstreker, frem til jul.

– Tradisjonen med alvebusser eller alvedører er under ti år gammel. Alvebussen stammer trolig fra «Elf on the Shelf», som har eksistert i USA siden tidlig på 2000-tallet og deretter ble etablert i Sverige rundt 2015. En mye eldre tradisjon eksisterer imidlertid i form av en julekalender.advent, som i bunn og grunn er det samme men uten greiene, sier tradisjonsekspert Mattias Axelsson

Nå starter jakten på julegaver, men med et mindre budsjett

Et dårligere økonomisk klima betyr at 41 % av svenskene vil kutte julebudsjettet, og av dem sier 64 % at budsjettet for julegaver blir mindre i år. Internett er hovedinnkjøpskanalen (64 %) etterfulgt av lokale butikker (20 %) og kjøpesentre (19 %).

Ifølge undersøkelsen er det mer sannsynlig at danske bedrifter gir julegaver til ansatte enn Norge og Sverige. Undersøkelsen forteller også hvordan svenskene ser på selskapets julegave. Her mener 46 % at en gave fra arbeidsgiver er viktig eller svært viktig.

– En fin, verdsatt gave betyr noe for forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Og når det private forbruket reduseres, er det absolutt veldig velkomment å skjemmes litt bort på jobben, sier Nikolai Kiim, administrerende direktør og gründer i Presentbolaget.

Her er juletradisjonene som svenskene anser som viktigst:

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av YouGov på vegne av PresentBolaget i Norge, Danmark og Sverige med 1000 respondenter i hvert land. Presentbolaget har siden 2017 undersøkt hvordan skandinaver ser julen.

I desember presenterer Presentbolaget flere nyheter om hvordan svenskene ser på julen. Det er statistikk over hva julemat som er populært, hva og hvordan man kan spare til jul, syn på bærekraft og nestekjærlighet og hvem som føler seg ensom i julen. Ta kontakt med meg hvis du vil ha numrene.

For mer informasjon om undersøkelsen:
Fredrik Pallin, Pressekontakt på Presentbolaget: fredrik@pallin.net07078-114 115
Se også https://news.cision.com/se/presentbolaget

For et intervju om svenske eller regionale tradisjoner rundt jul, kontakt:
Mattias Axelsson, tradisjonsekspert.
Telefon: 0736-423806
E-post: maxelson@gmail.com
https://www.mattias-axelsson.se/

Aktuell bedriftsinformasjon
GaveFabrikken er den største skandinaviske aktøren innen julegaver til bedriftsmarkedet og er representert i Norge, Danmark OG Sverige (under varemerket PresentBolaget).

Gaveselskapet lever for å selge gaver, tenke på gaver og lære om gaver. Vi anser gaven som et sterkt symbol på forholdet mellom mennesker. Derfor anser vi gaver som mer enn bare «greier».

PresentBolaget har levert gaveideer til skandinaviske bedrifter siden 2008, og med over 1 000 000 leverte julegaver hvert år er vi Skandinavias største leverandør. Selskapets omsetning i 2022/2023 passerte en halv milliard SEK.




Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *