Hei Mikael,
Jeg kan bare forestille meg hvordan det høres ut i innboksen din akkurat nå…
Så begynner en e-post sendt av en Umeå-leser til vår sjefredaktør Mikael Lindkvist etter artikkelen hans «Du som kjøpte elbil er blitt lurt: det er billigere å kjøre diesel» som vi publiserte forrige uke.
Kjære Umeå, du ville bare vite det!
Siden publiseringen har e-postene strømmet inn. Nyheten vekket sterke følelser og delte leserne i to adskilte leire. Vi kan kalle dem «Helt enig» og «Er du helt engasjert?».
Mot bedre vitende tok jeg på meg brillene og dukket inn i det sorte hullet som er sjefens innboks for å samle dine meninger om hvor gode/dårlige elbiler/Mikke er.
Dette er hva jeg fant.
Du glemte den største kostnaden, som er dekkene.
I følge opplysningene koster det 17 SEK. mil for elbilen, mens en fossilbil koster rundt 2 SEK. Milen.
/K
Jeg deler ikke ditt syn på elbiler. Jeg kjører 6 mil til jobb. Lading på jobb for 1,30/kwh. Elbilen bruker i snitt 1,5 kWh per mil, vanligvis mindre. Det vil koste betydelig mindre enn det du sier i artikkelen din.
/F
Takk for din meget ekspertanalyse av elbilmarkedet.
Jeg setter også stor pris på at du har et strategisk perspektiv på denne veldig merkelige utviklingen av elbiler. Hvordan er det mulig.
/M
Du er opptatt?
/G
Bra artikkel, enig, vi har en V60 diesel, den får i underkant av 0,5 liter per mil på langtur og en Leaf som vi snart skal bytte inn for en Ariya. Å kjøre elbil i byen og lade den hjemme er billig, ellers koster v60 mindre, selv om dieselen koster 26 SEK. Elektriske biler er en tapsvirksomhet, spesielt når man tar i betraktning den dårlige gjensalgsverdien på grunn av at de raskt blir foreldet etter hvert som teknologien utvikler seg raskt.
/C
Tittelen fanget min oppmerksomhet når du skriver at elbilen blir dyrere enn dieselbilen..
Selvfølgelig er det rent personlige fordeler som å lade hjemme. Vi har solceller på taket, som lader om natten nesten uten kostnad for øyeblikket, men normalt rundt hundre per måned. Vanskelig..
Men ekstern lading har også store fordeler. I sommer reiste vi 220 mil til Norge og Sverige for 750 SEK, til vestkysten 110 mil for 340 SEK.
Jeg kjenner ikke igjen anklagen din om Ionity. På lange turer bruker jeg flere eksterne apper for lading, og hvis du er forberedt fungerer det perfekt. Jeg leste at eksterne ladekostnader synker.
Så er det andre aspekter knyttet til elbilen, som større dekkslitasje, men ellers svært lave vedlikeholdskostnader. Det blir spennende å følge den delen.
Det staten må gjøre er å sørge for at også de som bor i bygård har tilgang til hjemmelading.
Rask utvidelse av ladealternativet over hele Sverige til rimelige priser er bra for klimaet og økonomien.
Her skal det i fremtiden stå en elbil.
/U
Eksempelet ditt er en jævla hybrid, din jævel.
Jeg kjører 8+8 miles om dagen med Hyndai Ioniq. Motorveien Västerås – Stockholm. Lad opp hjemme om natten med timepris. Solceller på taket, men det ser vi bort fra.
Den betaler i snitt 1,5 kWh. Blekknettverk og gebyrer for det jeg belaster. Bilen bruker 1,5 kWh/mil
Turer for 2,25 SEK per mil. Ta fram et fossil som kan håndtere det. Ikke engang nok til motorvedlikehold.!!!.
Ioniq-avgift 360 kr.
Service 1500 SEK/1500 miles = 1 SEK per mil.
/EN
Jeg skal kjøre 25 mil selv i min 33 kWh batteri-elbil blandet kjøring… uten Eco-modus. Jeg kjørte Hbg-Stockholm t/r for 850 kr. Lader på Tesla-stasjoner. Jeg skulle ønske du kunne skrive mer ærlig hvis du skal skrive…
/C
Har du andre meninger om elbiler, utvidelse av infrastruktur, eller andre tanker om elbiler generelt? Les Mikael Lindkvists artikkel og send ham dine meninger på e-post! (Vennligst hold meg unna dette /Andreas)
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»