Bekreftet: «Sveriges verste strømselskap» – har over to millioner kunder
Kundetilfredsheten i energisektoren er rekordlav.
Tilliten til sektoren er den verste på 15 år, viser en ny rapport fra den svenske kvalitetsindeksen, SKI.
Negativ trend
Selskapet analyserte tilfredsheten til svenske privat- og næringskunder innen elektrisitetshandel, elektrisitetsnett og fjernvarme.
Til sammen er tilfredshetsindeksen 62,2, som er like over grensen for at en bedrift skal motivere kundene til å bli.
– Sektoren opplever en negativ trend og har ikke klart å takle de endrede behovene til kundene som følge av de siste årenes krise, sier Johan Parmler, administrerende direktør i Svensk Kvalitetsindeks, i en pressemelding.
Verst blant fjernvarmekundene
Misnøyen i fjernvarmesegmentet er mer tydelig.
Historisk sett er det den delen som har holdt hele bransjen fornøyd, men nå er det motsatt.
Tilfredsheten blant privatkundene er i ferd med å kollapse, da de i hovedsak sikter mot redusert prisverdi, trolig knyttet til de varslede sjokkøkningene i fjernvarmen i ulike deler av landet.
Mange selskaper vil øke prisene med opptil 30 %.
– Det er et sjokk. 33 % på bare ett år er en urimelig økning, sa for eksempel Dan Edlund, eiendomsbesitter, til Sveriges Radio i september.
Turbulensen består
Årets bransjestudie var litt roligere enn fjorårets, som var preget av politiske løfter, trusler om strømmangel, skyhøye strømregninger og redusert kundeservice.
Men fjorårets turbulens hadde ingen innvirkning på kundene.
– Prisspørsmål er på agendaen også i år, det samme er trenden med at kundene ønsker å kunne påvirke sitt forbruk og bidra til energiforsyningen, sier Johan Parmler.
Imidlertid har bransjen ikke klart å møte kundenes interesse.
– Å fange den økende interessen og engasjementet som demonstreres av kunder representerer et område for forbedring og en uutnyttet forretningsmulighet.
De beste og verste strømselskapene
På førsteplass blant svenske privatkunder er GodEl med sine cirka 130.000 kunder. Andre på listen er Tibber.
Disse selskapene er de eneste som passerer 75 på kvalitetsindeksen, noe som indikerer et sterkt forhold mellom selskap og kunde.
I bunnen ligger energigiganten Fortum med to millioner kunder.
Elbolaget, som kaller seg «det største elhandelsselskapet i Norden», er det eneste på listen som har en score under 60 i privatkundetilfredshet.
Hele listen
Her er den komplette listen over de beste og dårligste strømselskapene ifølge svenske privatkunder.
Skalaen måles mellom 0 og 100. Under 60 indikerer store problemer med å motivere kunder til å bli, mens over 75 indikerer en sterk relasjon mellom bedrift og kunde.
- GodEl (77,6)
- Tømmer (75,3)
- Skjelettkraft (73.2)
- Trollhättan Energy (72.3
- Telge Energy (69,7)
- Borås Elhandel (69,6)
- Annet (68,8)
- Gøteborg Energi (68,6)
- Jevn kraft (68,6)
- Dalakraft (67,9)
- Enkelt strømselskap (67,8)
- Industri (64,2)
- Göta Energia (63,9)
- Oskarshamn Energy (63,6)
- Foss (63,1)
- EON (61,8)
- Flaks (58,3)
Kilde: Svensk kvalitetsindeks
Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät
Tekst: Redaksjonen
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»