Av John Skoglund
25. november er det nyåpning i større og friskere lokaler i Kungsbacka. En butikk som tiltrekker seg kjøp også for de som tidligere var uvant med bruktkjøpere. Butikksjef Eva Watson tror og håper at den årlige omsetningen på 12-13 millioner SEK vil øke.
Heidi Sjöstedt og Matilda Aderby er to av personene som bidrar til å gjøre Erikshjälpen mulig. Foto: John Skoglund
Norra Halland kommer like før klokken 10 til det gamle trykkeriet i Elander, hvor flere virksomheter nå holder til i den nordlige utkanten av Kungsbacka. Møtt av en stor mengde glade mennesker som nettopp har spist frokost.
– Å spise frokost sammen er en viktig del av virksomheten vår, det er da vi møtes og kan snakke og se hverandre – det er veldig viktig for oss, sier Eva Watson.
Det er ni ansatte, men rundt 60 personer jobber i selskapet.
Butikken er nylig renovert og er nesten klar til åpning om et par uker.
– Vi har vært på dette stedet i elleve år nå, men vi har aldri hatt så flotte og nyoppussede overflater. Vi laget gulv, vegger, tak og belysning. Så det er et gigantisk apparat, det er 1000 kvadratmeter butikk og så ytterligere 1000 kvadratmeter klargjøringsplass der vi mottar donasjonsvarene.
Etter frokost samles gruppen foran gavemottaket til lagbilde. Foto: John Skoglund
Erikshjälpen har 60 butikker i Sverige og to i Norge.
– Organisasjonen har interiørteam og fabrikkteam som kommer hit og støtter oss. Så det var til stor hjelp.
Norra Halland-journalist sier ærlig at den minner om den største møbelbedriften i Kållered etter nyåpningen i mai.
– Ja, men mye mer personlig, her har vi noe for hver enkelt, det er den store forskjellen. Handle bærekraftig i stedet for å handle på et varehus.
– Vårt ønske er at det var mer moderne og friskere slik at vi kunne møte et bredere publikum. Ikke bare for de som er vant til å handle brukt, men alle skal føle at de synes det er attraktivt.
Hvordan vil du markedsføre de store nye endringene?
– Vi håper at vi nå, ved vår nye innvielse 25. november, har klart å få til. Da skal vi ha en dag for alle i familien og hele butikken blir julebutikk. Julenissen, julenissen og mye annet som hører julen til.
Folks handleatferd merkes over hele Sverige og på ulike måter.
– Vi er heldige, vi har allerede et stort publikum. Mange har funnet veien hit og vi har et fantastisk og herlig klientell. Men vi merker at det er i endring og det er veldig gøy. Her finner du ikke bare de vanlige bruktkjøperne, men også andre og mange unge.
Omsetningen på Kungsbacka er 12-13 millioner SEK.
– Vi håper at det nå vil øke med nysatsingen, avslutter Eva Watson.
Eva Watson leder Erikshjälpen i Kungsbacka. Viser gjerne frem den nye barneavdelingen. Foto: John Skoglund
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»