Som del av en strategisk avtale kjøpte LKAB 49 % av aksjene i Duroc Rail AB fra Duroc AB, mens Duroc beholder majoritetsandelen med 51 %. Den foreløpige kjøpesummen beløper seg til cirka 75 millioner SEK. Som en del av avtalen forplikter LKAB seg til å investere opptil 200 millioner SEK for å bygge nye industrianlegg for Duroc Rail på Hertsö-feltet i Luleå. Duroc Rail er en sertifisert operatør med unik ekspertise innen vedlikehold av lokomotiv og vognhjul og har solid erfaring i det krevende klimaet i Nord-Sverige.
Gruvebanen, som strekker seg mellom Luleå og Narvik, er en av de mest trafikkerte godsbanene i Sverige og Norge. Her står LKAB-volumer for størstedelen av transportene. Gruvelinjen er en integrert del av selskapets produksjonskjede, som begynner i gruvene og fortsetter gjennom jernbanen og havner for å nå stål- og mineralkunder. Derfor er den høye kapasiteten og tilgjengeligheten på Malmbanan, sammen med rullende materiell som lokomotiver og vogner, av avgjørende betydning for selskapets drift. Dette oppkjøpet representerer et viktig skritt i deres forpliktelse til å styrke deres kapasitet og fleksibilitet for å møte de økende utfordringene langs Malmruten. I løpet av det siste året har selskapet også gjort betydelige investeringer, blant annet opprettelsen av et nytt lokomotivverksted i Kiruna, ordren på 100 nye jernbanevogner og en omfattende modernisering og modernisering av IORE-lokomotivene, som brukes til transport av mineraljernet. . Samlet sett er disse investeringene beregnet til å være verdt 600 millioner SEK.
─ Duroc Rail har unik ekspertise på vedlikehold av lokomotiv- og vognhjul. LKAB har inngått dette samarbeidet for å sikre at Duroc Rail forblir og utvikler seg i Luleå. De er en del av et større system og er en forutsetning for effektiv og forutsigbar jernbanetransport. Jernbanetransport er helt avhengig av riktig vedlikehold av jernbanehjul. Det er viktig for LKAB og andre jernbaneaktører i dag og i fremtiden, sier Linda Bjurholt, leder for LKAB Logistikk og administrerende direktør LKAB Malmtrafik.
Hjulvedlikeholdsvirksomheten ble grunnlagt for mer enn 100 år siden i Luleå. Duroc Rail leier i dag egnede lokaler av SSAB i Svartön i Luleå, men etter SSABs restrukturering vil ikke leieavtalen bli forlenget. Nybygg, utstyr, sertifiseringer og andre tiltak gjør en flytting til en stor investering.
─ Duroc Rail trenger nye industrilokaler og ved å samarbeide med LKAB kan vi garantere utvikling og kapasitet for fremtiden, hvor vi ser at den pågående grønne industrialiseringen vil kreve stadig mer effektivt vedlikehold av vogn- og lokomotivhjul. Vi vil derfor fortsette å investere og utvikle tilbudet til alle kunder i regionen. Vi er glade for at vår mer enn 100 år gamle virksomhet med 50 ansatte fortsetter å utvikle seg i Luleå, sier John Häger, CEO Duroc AB.
Innenfor forretningsområdet Spesialprodukter utvikler LKAB nye virksomheter i tillegg til produksjon av jernmalm, for eksempel industrimineraler til eksterne kunder, men også viktige tjenester som betong, boreteknologi, eksplosiver, steinbehandling, maskinverksted og vedlikehold for LKABs egne aktiviteter.
─ LKABs langsiktige strategi er å sikre relevante tjenester og produkter for effektiv, sikker og bærekraftig drift. Vi jobber dels med partnerskap og underleverandører, men også med å utvikle eller anskaffe selskaper som har spesifikk kompetanse, for eksempel for å håndtere forsyningsrisiko. Duroc Rail passer godt som en investering for oss, det er et veldrevet selskap som har godt utviklingspotensial på flere områder og vil bli en viktig del av LKAB, sier Leif Boström, direktør for forretningsområdet Spesialprodukter, LKAB.
Driften er formelt betinget av overføring av eierskap til det nye produksjonsstedet, forventet innen utgangen av året.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»