I oktober hadde Clas Ohlson en omsetning på SEK 838 millioner, eller en vekst på 9 %. Organisk vokste kjeden med 10 %. Veksten var den samme målt på sammenlignbare enheter og i lokal valuta.
– Vårt arbeid med å gjøre sortimentet relevant gjennom hele året ga resultater også i oktober, da vi økte salget i alle prioriterte produktkategorier, sier Kristofer Tonström i en kommentar.
På nett var veksten 17 %.
– Som ved inngangen til regnskapsåret er Norge det salgsmarkedet som viser sterkest vekstdata, men i oktober ser vi også en klart positiv utvikling i Sverige og Finland sammenlignet med året før, fortsetter han.
I Norge var veksten 6 % (tolv % organisk), i Sverige 9 % (ni % organisk) og i Finland 15 % (åtte % organisk).
Så langt i løpet av kjedens regnskapsår, fra mai til oktober, har salget økt med 8 % til en omsetning på SEK 4.653 millioner. Organisk vekst var 9 % og målt på sammenlignbare enheter og i lokal valuta 10 %. Nettsalget nådde SEK 550 millioner, som er 12 % mer enn i samme periode i fjor.
– Selv om salgsutviklingen i oktober oversteg våre langsiktige mål, konstaterer vi at den makroøkonomiske situasjonen fortsatt er utfordrende, med få faktorer som endrer seg til det bedre. Vi vil fortsette å fokusere på det vi selv kan påvirke for å skape et sterkere Clas Ohlson over tid, med en solid kjernevirksomhet og en konkurransedyktig kostnadsbase, sier Kristofer Tonström.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»