Klar for nye Skoda Superb

For noen år siden ville dette vært vanskelige nyheter, fordi Skoda fornyet den populære Superb-modellen. I dagens elbilfokuserte Norge står den selvsagt noe i skyggen, men som liten trøst er den også ganske elektrifisert og kan fungere som en ren elbil i hverdagen.

Skoda lanserte den første utgaven Superb for 21 år siden, etterfulgt av 2. generasjon i 2008 og nåværende 3. generasjon i 2015. Denne ble bygget på Volkswagen-konsernets berømte MQB-plattform, som en annen tidligere favoritt ‒ Volkswagen Passat. Totalt distribuerte Skoda mer enn 1,6 millioner eksemplarer av den populære modellen. Det tsjekkiske flaggskipet er dermed hevet og alt er klart for fjerde generasjon av bilen som er plassert i D-segmentet.Det betyr mer plass, komfort og nye teknologier. ‒ Videre har bilen et oppdatert design og en helt ny, intuitiv brukeropplevelse, sier Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.

Utvendig fikk bilen «Modern Solid» designelementer og en ny åttekantet grill, i tillegg er det også forbedret aerodynamikk og en mer skulpturell design. Det finnes også Matrix LED-frontlykter med 36 individuelle lyssegmenter som ifølge Skoda skal gi 40 % mer lysutbytte. Og ja, han har vokst både i lengde og høyde. Stasjonsvognen er nå 4,90 meter lang, 1,85 meter bred og 1,48 meter høy. Innvendig tilbyr det moderniserte interiøret en mer digital opplevelse, og selvfølgelig finnes det Skoda Smart Dials. Dette kan aktiveres enten ved å slå på bryteren eller ved å trykke på en 32 millimeters skjerm. Du kan også få nye Superb med 13-tommers skjerm, og for første gang er også head-up-display tilgjengelig for denne modellen. Ny teknologi inkluderer kjøreassistenter som Turn Assist og Crossroad Assist, mens Travel Assist, Side Assist og Front Assist er forbedret. ‒ Superb er en populær modell blant våre kunder og forbindes ofte med romslighet, komfort og effektive løsninger, sier Behrens. ‒ Den nye Superb bygger på disse verdiene, samtidig som den inneholder nye teknologier og også de splitter nye Skoda-designelementene som vi ønsker å se mer av i fremtiden.

Fordi Superb også bringer gode nyheter for elbilpublikummet. Det er i forkant når Skoda lanserer fire nye helelektriske modeller de neste årene, og til våren er den klar for den første: Skoda Elroq kompakt SUV-modell. Dette vil bli fulgt av lanseringene av en landsby-SUV, en svært romslig 7-seter og, for ikke å glemme, en slags elektrisk søster til Superb: en helelektrisk stasjonsvogn. Fjerde generasjon av Superb er selvsagt også tilgjengelig i en slik utgave, som er 4 centimeter lengre og 5 mm høyere enn forgjengeren. Bak har bagasjerommet vokst med 30 liter og har nå en kapasitet på 690 liter, mens ved å felle ned ryggstøttene åpnes det opp til 1.920 liter. Den innvendige takhøyden har også økt med 7 centimeter for de som sitter i forsetet og med 8 centimeter for de som sitter i baksetet. Nye Superb er også tilgjengelig i sedanversjon og byr på seks forskjellige motorer, tre bensinversjoner, to dieseler og en plug-in hybrid. Sistnevnte er praktisk talt en elbil for hverdagsbruk, takket være den formidable elektriske rekkevidden på 100 kilometer. Alle versjoner har DSG automatgirkasse som standard. Ja, det finnes også en litt mer luksuriøs Skoda Superb Laurin & Klement-utgave, vanligvis bare den forkortede Superb L&K. Slik ser det ut:

Og ingen fare, fjerde generasjon Superb tilbyr også smarte løsninger som alle andre Skoda-biler, og dette inkluderer blant annet flaskeholdere i alle passasjerdører, solbrillekoffert i midtkonsollen, egen mobilholder bak på fronten. sete og åpenbart den velkjente paraplyen gjemt i førerdøra. Den nye generasjonen Skoda Superb kommer i salg i Norge før neste sommer, og før det kan du ta en titt på noen bilder av den helt nye utgaven.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *