Følgende tekst er en presentasjon.
Les Ola Selbys artikkel om oppmøtetall i håndballligaen så kan du skrive til ham hvis du har noen tanker om det. Jeg heter Mattias Nord og jobber som administrerende direktør i et konferanse- og konserthus i Karlstad, og mitt engasjement i håndball består i hovedsak av å være president i Vest Håndballforbund.
Håndball er én ting, men jeg jobber som sagt også i event- og opplevelsessektoren hvor vi har rundt 40 konserter i året med et snitt på 800 personer. En av våre medeiere og nærmeste samarbeidspartnere er et elitehockeyforbund, så gjennom denne reisen har jeg en ganske klar visjon om sporten som en opplevelsesarena og publikum knyttet til den. Her om dagen hadde jeg en lang samtale med en person som til daglig jobber med sportsarrangementer og billettdistribusjon om tilskuertall og markedsutvikling, noe som ga flere puslespillbrikker til det store bildet.
Nåværende situasjon basert på fakta:
Trenden akkurat nå er redusert etterspørsel etter opplevelses-/arrangementsbilletter, noe som ikke er rakettvitenskap da det kommer av at produksjoner blir dyrere og øker billettprisene (eller reduserer marginer for produksjonsselskapet) og samtidig er tidene tøffere for forbrukere med økende kostnader og mindre penger igjen i lommeboken å bruke.
Den delen av eventbransjen som ikke følger dette mønsteret er idrettsarrangementer hvor de så vidt jeg forstår har et ganske stabilt marked med en god del generelt stabile publikummere/billetter solgt.
Min mening:
Å ha seere på TV/i media er ikke det samme som å ha publikum på et arrangement. Du kjøper rett og slett forskjellige ting og drivkraften bak dem bør ikke forveksles. TV og media er fantastisk og ekstremt viktig for interessen og driver mange andre strømmer inn i sporten, ikke minst sponsorer og derfor viktige investeringspenger for klubbene.
Å gå på kamp/arrangement er derimot en helt annen ting og jeg mener ærlig talt at vi ikke er i forkant av håndballutviklingen, kanskje i forhold til mesterskapene våre.
Den første feilen er å betrakte publikum og potensielle gjester i rommet som et homogent publikum. Dette er ikke tilfelle, og dersom denne tilnærmingen ikke endres, vil ikke antall tilskuere øke. Folk som kjøper en kampbillett gjør det av svært individuelle grunner, og å forstå dette og tilpasse salgsprosessen/produktet er nøkkelen.
Ser vi på en vanlig kamp, har vi for eksempel disse (jeg kaller det håndball fordi det er det vi snakker om, men det er generelt sett):
Håndballelskere som drar dit for å se akkurat den kampen/sporten. De kjøper billett og plass på tribunen og forventer ikke annet enn kanskje en pølse i pausen og en kopp kaffe i engangskopp. Det er også de som hovedsakelig ser håndballmesterskapskamper på TV/i media fordi de vil se gode kamper og se favorittlaget sitt også når det spiller borte. Det er til dem vi i dag hovedsakelig selger billetter til hjemmekamper. Håndballentusiaster i ulike aldre som har en lidenskap for sporten vår. Jeg vil si at disse utgjør kanskje 20 % av potensialet.
Gutt/kjæreste/kjæreste/vennegjeng som vil ut på noe gøy en kveld. De vil le, snakke og henge, de elsker å ha det gøy og ta en øl eller et glass vin til. I dag går de på pub eller en liten konsert for å gjøre ting sammen, men de kan også gå på et idrettsarrangement hvis det byr på et hyggeligere miljø enn alternativene. De trenger ikke sitte på et bestemt sted på arenaen, men kanskje de burde kunne sitte litt ved siden av og ha plass til å snakke og le uten å følge spillet slavisk. De kjøper nok ikke et spill på en app for å sitte hjemme på sofaen og se på, så det er ingen tilknytning til media.
Barnefamilier som vil ut og underholde barna sine en stund. Her er nok helhetsopplevelsen i fokus, og ikke bare kampen. Her er kanskje aktivitetene før kampen, i pausen og etter kampen viktig. Kanskje det kjappe skuddet på porten, straffesparkkonkurransen i pausen, klemmen fra en maskot og kanskje møte med et idol etterpå er det viktigste sammen med en bolle med popcorn. Denne målgruppen velger heller ikke mellom TV og idrettshall. De velger mellom Leos lekeplass, bowlingfest, kino eller noe annet. Selvfølgelig er håndball en del av dette, men barna og foreldrene til denne målgruppen ser ikke alltid på banen eller kan hver kampstart utenat.
Representative ansatte er en klassisk målgruppe, men som begynner å bli mer krevende og med økende krav fra organisasjonen de representerer. I de fleste tilfeller er målet/målet nøkkelkundene eller forretningspartnerne å beholde, og til syvende og sist er det forretningsdrivere bak dette. En komplett kveld med kunnskapsrik representasjon som styrker din merkevare og derfor er den kommersielle forbindelsen med gjestene en vellykket kveld. For noen år siden var det nok å bare tilby billetter og en morsom kveld, i dag er kravene til fordeler og selskapsvilkår strengere på alle kanter. Jeg vil si at hvis du ønsker å lykkes i dette segmentet, må du tenke mye på målbildet til selskapet, hvem kundens kunde er, og hjelpe representanten å komme dit. Dersom håndballklubben og arenaen på mange måter kan representere den viktigste plattformen for en vellykket resortvirksomhet, vil penger strømme inn og billetter selges før kampprogrammet i det hele tatt er klart. Det er utrolig mange ting som kan sette idretten i høysetet når det kommer til dette, men da må man tenke ut fra den kommersielle nytten til oppdragsgiver/sponsor/samarbeidspartner. Det er uendelige tillegg og design når det kommer til emballasje, men behovsanalyse og respons er primært. Hva konkurrerer du med? En dag på golfbanen, et bærekraftseminar eller en motivasjonskonferanse med middag etterpå.
Aktivitet for personalgruppa der målet er å få til noe som for eksempel styrker samholdet eller lignende. Jeg sier ikke at det er den største målgruppen, men for en bedrift som trenger alt fra helsetjenester til julebord når de jobber i helsevesenet, kan idrettsarenaen være et utrolig rimelig alternativ til fest eller Spring Rush. Kanskje en julerett og et foredrag fra klubbtreneren om lagbygging og lagbygging før kampen, og så se kampen med oppgaven å se på rollene og forskjellene til spillerne og hvordan de er avhengige av hverandre for å vinne. Kanskje en bestilt håndballtreningsøkt ledet av en fysisk trener, en dusj, litt salat, en ernæringstime og så se kampen?
Jeg kunne fortsette en stund, men poenget er at hvis vi bare selger fastpris-kampbilletter, vil vi nok bare tiltrekke oss den første målgruppen. Andre idretter der har gått mye lenger, og hvis jeg går inn for å kjøpe billett til en hockeykamp, er valgene uendelige og opplevelsen kan skreddersys individuelt. Så fyller de den med opplevelser fra en stund før landing til du forlater arenaen. Så vidt jeg forstår er det ikke der håndball er, og det er der vi bør tenke nytt for å oppnå suksess. Jeg sier ikke at det er enkelt eller at suksess oppnås umiddelbart, men man må tenke på arenaen som en opplevelsesarena og ikke bare som et sted hvor noen få elitespillere kaster ballen foran et publikum.
Kanskje du bør velge noen individuelle målgrupper å fokusere på helt fra starten og velge andre slik at du har kraften til å gjøre det veldig bra, og deretter bygge på erfaringen og tilpasningen til målgruppen når du er klar for neste steg. Det er nok noen klubber som gjør mye av dette i dag. Jeg vet egentlig ikke hvordan det fungerer i forskjellige klubber, så det er ikke en kritikk eller en måte å trekke alle ned på. Mer generelle tanker basert på hva jeg opplevde selv da jeg gikk til spillet.
Vi har en fantastisk idrett som kan gi mye til mange mål, men for å tiltrekke folk til arenaen må vi jobbe med flere drivkrefter.
Matthias Nord
mattias.nord@karlstadccc.se
LINK: Selbys spalte: «Går seertallene opp nå?»
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»