Allerede på slutten av fjoråret ble det klart at Freddy Sobin hadde forlatt stillingen som administrerende direktør i skjønnhetsgiganten Kicks for å drive XXL i stedet. Han begynte imidlertid ikke i stillingen før forrige uke.
LES OGSÅ: Toppledernes harde arbeid – Den selvkritiske konsernsjefen: «Kanskje litt for mange»
Til tross for den nye ledelsen kan XXL nå melde at de inngår et nytt strategisk samarbeid med en kjent norsk merkevare.
Dette er Stormberg, som produserer friluftsklær og har base i Kristiansand, Norge.
– Stormberg og XXL kjenner hverandre godt takket være mange års samarbeid. Stormberg var allerede leverandør da XXL ble stiftet i 2001. Vi ser frem til dette partnerskapet, som betyr et enda tettere samarbeid mellom selskapene, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen i en melding.
Samarbeidet innebærer at Stormberg skal utvikle og produsere sko, klær og annet sportsutstyr på oppdrag fra XXL. Produkter som så selges i butikker og på nett både i Sverige, Norge og Finland.
– Stormberg er et av de sterkeste merkene innen sport og friluft i Norge og er også ekstremt gode på bærekraft. Dels passer det godt med XXLs bærekraftsstrategi, der vi både kan og ønsker å gjøre mer, og dels med ambisjonen om å tilby de beste merkene til de laveste prisene, sier Freddy Sobin, ny administrerende direktør i XXL, om samarbeidet .
Det nye samarbeidet er i tråd med det XXL tidligere har kommunisert om en større satsing på egne merkevarer.
– Vi ønsker å styrke lavprisposisjonen for XXL og tilby forbrukerne mer konkurransedyktige produkter til lave priser. Vi har nå muligheten til å ta tilbake markedsandeler i et viktig segment. Samtidig er det også en viktig investering for å styrke XXLs marginer, kommenterer Freddy Sobin.
Stormberg har i dag 24 fysiske butikker, hvorav flertallet, 22, er lokalisert i Norge og to i Sverige.
Detaljhandelen, både fysisk og digital, har gjennomgått store endringer de siste årene. Fra en pandemi der e-handel vokste kraftig til et 2022 preget av prisbevisste kunder.
– En god måte å møte disse endringene på er å skape sterke og bærekraftige partnerskap, med lave kostnader gjennom hele verdikjeden, til beste for forbrukeren. Stormberg vil gjøre hele sitt produksjonssystem, bygget over 25 år, tilgjengelig for XXL. Vi skal utvikle både klær, sko og sportsutstyr, samtidig som vi fortsetter distribusjonen, sier Steinar J. Olsen.
Parallelt med forretningspartnerskapet kjøper XXL også 15 % av aksjene i Stormbergs norske og svenske virksomhet.
– Vi er glade for å introdusere den største sportskjeden i Norden som minoritetseier. Partnerskapet vil gi grunnlag for vekst og mulighet til å styrke bedriftenes fokus på bærekraft og inkluderende arbeidsliv ytterligere, sier Steinar J. Olsen, gründer i Stormberg, om kjøpet.
Her er hvordan Freddy Sobin kommenterer det:
– Det blir spennende å kombinere Stormbergs design- og produksjonskompetanse med XXLs kjernekompetanse; å administrere detaljhandelen. Jeg er overbevist om at det er en god match. Eventuelt vil vi også undersøke muligheten for ytterligere initiativ sammen.
LES OGSÅ: TV-profilen blir lagt merke til og gjør netthandel til en suksess: «Jeg er besatt av værmeldinger»
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»