– En flott dag for alle som har elbil

Prøv et proffmedlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende tingene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Selv om alle nye ladestasjoner nå må ha mulighet for kortbetaling, er det bare én enklere måte å betale selv på: Ved å betale for selve bilen.

Tesla har tilbudt det på sine stasjoner (for Tesla-eiere) i mange år, men en annen løsning er Autocharge, som operatøren Mer var den første som tok i bruk i Norge.

Nå melder Circle K at de er i ferd med å gjøre det samme: Den skal først testes på svenske Circle K-stasjoner.

Ny eier av elbil? Her er ti ting du trenger å vite



Verken chip, app eller kort

– Autolading betyr at i stedet for å åpne en app eller bruke en kortterminal for å starte ladingen, trenger kunden bare å koble kabelen til bilen og resten skjer automatisk, sier Elin Bøe, midlertidig leder for eMobility i Circle K , i en pressemelding utgivelse.

Hos både Mer og Circle K må du første gang gå gjennom en prosess i appen for å sette opp den automatiske ladeløsningen. Når dette er gjort, kan du bare koble til og gå.

70 prosent

Ifølge Circle K støtter ca. 70 % av dagens elbiler automatisk lading; de aller fleste biler lader med en CCS-kontakt. Både Mer og Circle K gir deg tilbakemelding i appen om bilen din er kompatibel med løsningen, men de har ikke en komplett liste over biler som fungerer med Autocharge.

De som bruker ChaDeMo har ikke mulighet til å bruke tjenesten, siden ved lading med ChaDeMo-kontakten byttes ikke bilens MAC-adresse med ladestasjonen.

I følge en oversikt på Limt Det er imidlertid noen bilmodeller der hver enkelt bil ikke har en unik MAC-adresse og derfor ikke kan bruke automatisk lading:

  • Audi e-tron
  • BMW iX1, i7
  • Cupra er født
  • Lucid Air
  • Maxus eDeliver
  • MazdaMX-30
  • NÅ Funky Cat
  • Rolls-Royce Spectre
  • Elektrisk Mii-sete
  • Skoda Citigo e-iV, Enyaq iV
  • Volkswagen e-Up, e-Golf, ID.3, ID.4, ID.5, ID. Nynne
Dette er avstanden du får etter 30 minutters lading

Dette er avstanden du får etter 30 minutters lading



Circle K har foreløpig ikke avslørt når tjenesten skal aktiveres ved norske energistasjoner, men selskapet ønsker å bruke erfaringen fra svenske kunder til å finjustere tilbudet før det rulles ut til alle Circle K ladestasjoner.

– Dette er en stor dag for alle som har elbil. Vi vet at kundene er bekymret for kapasiteten, tiden og prisen på hurtiglading, men det er ingen tvil om at større enkelhet også er helt avgjørende for kundeopplevelsen. Med Autocharge tar vi et stort skritt fremover sammenlignet med de tidlige dagene med veitransportelektrifisering med mange nye teknologier og for lite kompatibilitet, noe som har gjort det vanskelig å tilby kundene den opplevelsen vi ønsker å tilby. Vi nærmer oss nå et punkt hvor det blir lettere å fylle drivstoff på en elbil enn en fossilbil. Vi er ekstremt fornøyde med nok et steg mot en enklere hverdag, avslutter Bøe.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *