I fjor var det Norge er det siste landet som har innført såkalte Tempo 100-regler. Det betyr at det under visse omstendigheter er mulig å kjøre i 100 km/t med tilhenger i stedet for tidligere makshastighet på 80.
Samtidig er makshastigheten for ubremsede tilhengere økt fra 60 til 80 km/t. Et av argumentene for å endre regelen var å redusere hastighetsforskjellen mellom ulike kjøretøy på motorveier og dermed forhindre ulykker.
Men i Sverige tilsvarende endring av reglene vil ikke være aktuelt i overskuelig fremtid. Det sier Niclas Nilsson, etterforsker i Transportstyrelsen, til Vi Bilägare.
– Vi har ikke noe initiativ til å forfølge denne saken. Det er andre ting vi prioriterer høyere, sier hun.
Han sier saken ble tatt opp som et hastespørsmål i forbindelse med at Norge innførte de nye reglene i fjor, men at det ikke er prioritert for myndigheten.
– Argumenter er ikke nok. At det finnes i andre land er ingen grunn til å innføre det i Sverige, sier han, og fortsetter:
– Det er nok også ulemper, som økt drivstofforbruk og utslipp.
Reglene for Time 100 den finnes også i Danmark og Tyskland og stiller spesielle krav til både biler og tilhengere for at de skal godkjennes for 100 km/t.
Sertifiserte tilhengere skal blant annet utstyres med hydrauliske støtdempere og et såkalt stabilisatorledd, som reduserer vridningsbevegelser. De må også sjekkes annethvert år. Kravene til bergingsbil inkluderer ABS-bremser og en maksimal totalvekt på 3500 kilo.
I Sverige er det aldri tillatt å kjøre fortere enn 80 km/t med tilhenger, uavhengig av omstendighetene.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»