Norconsult er et av de største konsulentselskapene i Norden. Norge har i overkant av 3000 ansatte og Sverige har nærmere 1000 ansatte og er fordelt praktisk talt over hele landet.
Et kontor på Badhusgatan i Vimmerby ble offisielt åpnet fredag.
To personer i Vimmerby
– Norconsults profil er i hovedsak rettet mot miljø og vann, blant annet har vi kolleger som jobber med renseanlegget her i Vimmerby. Personalet (i første omgang to personer) som skal jobbe fra Vimmerby skal jobbe med signaldesign i jernbanesegmentet – en relativt liten filial i sammenheng med rundt 50 ansatte i Sverige, sier Göran Kannerby, leder av Norconsults konsern som holder til i Växjö og mellom anna har ansvaret for Vimmerbykontoret.
Hvorfor åpner du kontor i Vimmerby nå?
– Egentlig startet det med en av kollegene som skal jobbe her og som bor i Tuna. Han var den eneste ansatte her i området, så vi mente det ikke var noen grunn til å åpne kontor for én person den gangen. Mats, som han kalles, satt hjemme og jobbet i stedet, og det var lett å fikse, sier Göran Kannerby.
– For snart ett år siden kom en annen person med tilknytning til området til oss. Da ble de to, og er dere to er det plass til å sette opp et rom. Så nå skal Mats og Nicklas jobbe sammen fra vårt nye kontor.
Kontinuerlig søk etter personell
På grunn av pandemien måtte Norconsult skynde seg sakte, da de ikke så noen grunn til å begynne med et rom som skulle stå tomt. Men nå som restriksjonene er sluppet, er du klar og går.
Er ambisjonen å ha flere folk på kontoret i Vimmerby?
– Mye handler om å få tilgang til riktig kompetanse. Vi liker å vokse opp, men det er vanskelig å si at vi skal være ja eller mange innenfor en viss tidsperiode. Vi har alltid øynene åpne og vi er et selskap og en bransje som hele tiden leter etter folk og også spesialkompetanse, sier Göran Kannerby.
– Arbeidet vårt fungerer veldig bra for å bli styrt gjennom for eksempel Skype og digitalt. Skal du finne den rette personen kan du ikke begrense deg til de som er i geografisk nærhet, men du må studere dem sammen. I tillegg til kunder er potensielle kollegaer en viktig målgruppe for oss å markedsføre til.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»