XXL inngår et nytt samarbeid med norske Stormberg

Allerede sent i fjor ble det klart at Freddy Sobin trakk seg som administrerende direktør i skjønnhetsgiganten Kicks for å lede XXL i stedet. Han begynte imidlertid ikke i stillingen før forrige uke.

LES OGSÅ: Toppledernes ekstraarbeid – Konsernsjefens selvkritikk: «Kanskje litt for mye»

Til tross for den nye ledelsen kan XXL nå melde at de går inn i et nytt strategisk samarbeid med en kjent norsk merkevare.

Vi snakker om Stormberg, som produserer friluftsklær og har base i Kristiansand, Norge.

– Stormberg og XXL kjenner hverandre godt gjennom mange års samarbeid. Stormberg var allerede leverandør da XXL ble stiftet i 2001. Vi ser frem til dette partnerskapet, som betyr et enda tettere samarbeid mellom selskapene, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen i en melding.

Samarbeidet innebærer at Stormberg skal utvikle og produsere sko, klær og annet sportsutstyr på oppdrag fra XXL. Produkter som så selges i butikk og på nett i både Sverige, Norge og Finland.

– Stormberg er et av de sterkeste merkevarene innen sport og friluft i Norge og er også ekstremt gode på bærekraft. Dels passer det godt med XXLs bærekraftstrategi, der vi både kan og ønsker å gjøre mer, og dels med ambisjonen om å tilby de beste merkene til de laveste prisene, sier ny XXL-sjef Freddy Sobin om samarbeidet.

Det nye samarbeidet er i tråd med tidligere kommunikasjon fra XXL om en utvidet satsing på egne merkevarer.

– Vi ønsker å styrke lavprisposisjonen for XXL og tilby forbrukerne mer konkurransedyktige produkter til lave priser. Vi har nå muligheten til å ta tilbake markedsandeler i et viktig segment. Samtidig er dette også en viktig investering for å styrke XXLs marginer, kommenterer Freddy Sobin.

Stormberg har i dag 24 fysiske butikker hvorav majoriteten, 22, er lokalisert i Norge og to i Sverige.

Detaljhandelen, både fysisk og digital, har gjennomgått store endringer de siste årene. Fra en pandemi der e-handel har vokst kraftig til et 2022 preget av prisbevisste kunder.

– En god måte å takle disse endringene på er sterke og bærekraftige partnerskap, med lave kostnader gjennom hele verdikjeden til beste for forbrukeren. Stormberg vil stille hele sitt produksjonsutstyr, bygget på 25 år, tilgjengelig for XXL. Vi skal utvikle klær, sko og sportsutstyr samtidig som vi fortsetter distribusjonen, sier Steinar J. Olsen.

Parallelt med forretningssamarbeidet kjøper XXL også 15 % aksjer i Stormbergs norske og svenske virksomhet.

– Vi er glade for å introdusere den største sportskjeden i Norden som minoritetseier. Partnerskapet vil gi et grunnlag for vekst og en mulighet til å styrke bedriftenes fokus på bærekraft og inkluderende arbeidsliv ytterligere, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen om kjøpet.

Her er hvordan Freddy Sobin kommenterer:

– Det blir spennende å kombinere Stormbergs design- og produksjonserfaring med XXLs kjerneerfaring; å administrere detaljhandelen. Jeg er overbevist om at det er en god match. På slutten vil vi også undersøke muligheten for flere tiltak sammen.

LES OGSÅ: TV-profilen skiller seg ut – og gjør netthandel vellykket: «Jeg er besatt av værmeldingen»

Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *