Utsending: Yles oppdrag om å tilby inspirerende underholdning er større enn en enkelt sjanger

Silva Mertsola og Mikael Lundqvist mener i sin observasjon (HBL 23.5) at det er vanskelig å argumentere for bruk av skattemidler for ren underholdning.

Underholdning er en del av oppdraget til TV-kringkastere over hele Europa. Storbritannias offentlige selskap, BBC, har for eksempel fått i oppgave å «informere, utdanne og underholde» i over hundre år. Likeledes slår Yle-loven fast at Yle skal gi finnene stimulerende underholdning. Dette gjør vi med en bredde som ingen andre mediebedrifter i landet kan måle seg med: musikkprogrammer på radio, quizprogrammer på tv og humorpodcaster på Yle Arena er bare noen eksempler.

Mertsola og Lundqvist trekker frem realitysjangeren som et eksempel på innhold som kan overlates til kommersielle medier. Virkeligheten er en form for historiefortelling der Yle – på samme måte som våre dokumentarer og diskusjonsprogrammer – kan håndtere og øke forståelsen for selv vanskelige temaer, for eksempel presset fra unge kvinners utseende. Men Yles misjon om å tilby inspirerende underholdning går utover en enkelt sjanger: den spiller en betydelig rolle i å sikre trivsel og har opprettholdt landets motstandskraft, for eksempel under den sosiale isolasjonspandemien.

Forfatterne viser også til at «mye av Yles underholdningsinnhold er utenlandske produksjoner». Enten Mertsola og Lundqvist med dette mener nordiske dramaserier, Yle Teema-dokumentarer eller britiske naturprogrammer, skiller de seg ikke bare sterkt fra kommersielle medietilbud, men de er svært rimelig public service-innhold som settes stor pris på av finnene.

Yles ledelse har aldri og aldri vil «stirre blindt på seerdata». Dette takket være Yles unike oppdrag: å tilby innhold til alle finner – på like vilkår. Dette inkluderer ikke bare innhold for minoriteter og spesialgrupper som aldri vil kunne konkurrere med publikum, men for alle finner som ønsker å nyte et variert og interessant tilbud. Bred rekkevidde er en forutsetning for at den offentlige tjenesten skal fungere.

Jere Nurminen, Direktør for kommunikasjon og merkevarebygging, Yle

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *