Norsk uv-måler varsler deg når du trenger å komme deg vekk fra solen

De fleste nordboere har en lys hudtype, noe som gjør oss sårbare for solbrenthet. Flere tusen mennesker i Norge får hvert år diagnosen malignt melanom eller andre typer hudkreft.

Fredag ​​lanserte det norske selskapet Sunsense en UV-sensor de har utviklet selv. Gir varselsignaler når UV-eksponeringen blir for høy.

Sensoren i aluminium og rustfritt stål er utformet som en elegant mynt eller knapp som kan festes hvor som helst, fortrinnsvis nær områder med bar hud som er spesielt utsatt for sol.

– Mynten har et fleksibelt feste, en klips som du kan ha rundt håndleddet, skulderen eller hvor som helst. Dette er det første produktet designet for et storskalamarked, sier Vidar Mortensen, stedssjef i Sunsense.

Det finnes en rekke produkter som skal varsle for høy UV-stråling, men disse er vanligvis integrert i andre produkter. Netatmo June og Sunsprite UV-armbåndet er derimot et produkt som skal sikre det motsatte, det vil si å ha nok dagslys i løpet av dagen.

– UV-sensoren vår kan brukes helt uavhengig av for eksempel mobiltelefon. Det finnes bluetooth-løsninger, men de er betydelig dyrere og ikke like fleksible når det kommer til plassering, sier Mortensen.

Sunsense-mynten koster rundt fem hundre kroner, har en batterilevetid på 2-4 år og er vanntett opptil én meter. En blåtann-løsning som kan brukes via smarttelefon vil bli lansert i løpet av året.

Målgruppen er hovedsakelig personer som har hatt kreft eller andre sykdommer som gjør dem mer utsatt for sollys eller som tar medisiner som gjør huden mer sensitiv

– Dessverre får flere og flere hudkreft hvert år. Selv om de overlever lenger, må de passe seg for solen resten av livet. Også småbarnsforeldre vil være interessert i dette, tror vi, sier Mortensen.

Sunsense var bare ett av elleve norske selskaper, på vei til det globale markedet, som viste frem sine tekniske produkter eller tjenester på et arrangement i Forskningsparken i regi av bedriftsgruppen Oslo Medtech.

Bakgrunnen var regjeringens igangsetting av mer offensive handelspolitiske tiltak som skal styrke mulighetene for norske bedrifter til å etablere seg på globale markeder.

Et av selskapene var Skannex som blant annet gir et lite verktøy for rask og automatisert blodprøvetaking, som gjør det enkelt å ta og lese blodprøver og avsløre blant annet rusmisbruk, på banen.

Et annet norsk selskap er Pubgene, som organiserer medisinsk informasjon, slik at helsepersonell kan finne riktig informasjon til rett tid for å få et bedre helhetsbilde av blant annet genetiske sykdommer og kreft.

– Helseteknologimarkedet er veldig globalt og det nordiske hjemmemarkedet er for lite. Bedrifter må inn på det internasjonale markedet for å ekspandere og overleve fra dag én, sier plasssjef Kathrine Myhre i Oslo Medtech til Teknisk Ukeblad.

Handelsavtaler med viktige markeder, som Kina og India, er svært viktige. Norske bedrifter innen helseteknologi er i hovedsak små aktører og det er spesielt viktig å senke barrierer og akselerere inntreden i internasjonale markeder, sier prosjektleder for internasjonale markeder, Ane Solesvik Oppedal.

Sunsense satser på USA og har introdusert produktet til flere amerikanske spillere. De ønsker imidlertid å vente og se hvordan det går med salget i de nordiske landene før de inngår en avtale.

Mortensen påpeker at UV-sensoren har et globalt marked med tanke på at Verdens helseorganisasjon anslår at hudkreft står for en tredjedel av alle kreftdiagnoser globalt.

– Bare i USA rapporteres det om 3,5 millioner tilfeller av hudkreft hvert år, sier Mortensen.

Oslo Medtech er en gruppering av ca. 180 bedrifter, forsknings- og utdanningsinstitusjoner som utvikler og industrialiserer helseteknologiske produkter og tjenester.

Denne artikkelen ble først publisert på Teknisk Ukeblad, www.tu.no

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *