Tata Consultancy Services (TCS) har bidratt med tid og ressurser, samt frivillige timer fra selskapets ansatte, til utviklingen av ECPAT Hotline, en nettbasert rapporteringsside hvor publikum kan gå til med tips om mistanke om seksuelle overgrep mot mindreårige.
TCS har utviklet ECPAT Hotline-plattformen, som blant annet forenkler rapporteringsprosessen, slik at ECPAT kan håndtere innkommende rapporter raskere og mer effektivt. Den nye plattformen lar også ECPAT lettere produsere statistikk om dokumenterte seksuelle overgrep mot barn.
«Vi er ekstremt stolte over å være med på å lage et verktøy som kan forenkle arbeidet mot seksuelle overgrep mot barn. Å bistå ECPAT i arbeidet med å forhindre utnyttelse av barn og unge var en selvfølge for både TCS som selskap og våre ansatte«, Han sier Avinash Limaye, Nordensjef for TCS.
ECPAT Sweden, som er en del av det internasjonale ECPAT-nettverket grunnlagt i Thailand, er en barnerettighetsorganisasjon som arbeider mot seksuell utnyttelse av barn. ECPAT Sverige driver hjelpetelefonen «Din ECPAT» hvor barn og unge under 18 år kan ta kontakt med spørsmål om seksuell eksponering. Organisasjonen har også en hjelpetelefon og database for voksne som har spørsmål om barn og seksuelle overgrep. ECPAT jobber med opinionsdannende og lobbyvirksomhet mot makthavere og samarbeider med myndigheter, bedrifter og andre organisasjoner.
«Det er viktig å jobbe mot spredning av støtende materiale. Så lenge bilder og videoer frigis, vil ikke misbruket ta slutt og må derfor fjernes så snart som mulig. Ny teknologi hjelper oss med å oppdage flere bilder og videoer og fjerne dem.»Han sier Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekretær i ECPAT.
Foto: Josue Michel på Unsplash
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»