Falköpings kommunestyremann Adam Johansson (M) er nyvalgt styreleder i Västra stambanegruppen, som organiserer femten kommuner og to kommuneforeninger langs Stockholm-Gøteborg-ruten. Han overtar jobben etter at Bengt Sjöberg, Töreboda, melder Skaraborg kommuneforening.
Konsernet presser på for en utviklet og forsterket hovedbane, som er en av de viktigste banene i det svenske jernbanesystemet, både når det gjelder godstrafikk og persontrafikk.
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) sier regjeringen ønsker å prioritere arbeidskraftpendling og godstransport. Å styrke Västras hovedlinje er riktig med tanke på disse prioriteringene, sier Adam Johansson.
Det viktigste enkeltprosjektet som hastestartes er et nytt dobbeltspor mellom Gøteborg og Alingsås. Det kan redusere reisetidene for passasjertrafikken mellom Sveriges to største byer betydelig og også styrke godskapasiteten til og fra Gøteborg havn, fortsetter den nyvalgte presidenten.
Mangelen på kapasitet har blitt undersøkt i flere tiår. Feilene er åpenbare. Nå må vi gå fra ord til handling. Dette er ikke et regionalt problem, men et problem for hele Sverige, sier Adam Johansson.
Målet til Västra stambanegruppen er at linjen skal nå 250 km/t og betjenes av 750 meter lange godstog.
Dialogen med Regjeringskontoret, Riksdagens trafikkutvalg og den svenske transportadministrasjonen ble intensivert i løpet av våren. Nylig ble det holdt et seminar i Riksdagen for å synliggjøre problemene på hovedlinjen.
Tre andre kommunepolitikere ble valgt inn i den nye garnisonen; Magnus Andersson (V), Hallsberg, Linda Lundin (V), Gnesta og Arne Molander (M), Lerum.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»