Det er for få lokførere i Sverige i dag og MTR-jernbaneselskapet ønsker å bøte på dette ved å utdanne flere. Dette gjøres gjennom egen opplæring av lokførere med lønn for opplæring og fast ansettelse etter fullført opplæring, samt gjennom økt antall høgskolekurs i anvendt realfag i regi av MTR. Rundt to hundre nye lokførere utdannes i løpet av året.
Mangelen på sjåfører er en pågående utfordring for jernbanebransjen, og her trengs det betydelige og konkrete investeringer. Tett samarbeid med eksisterende Høgskoler, flere plasser også på egne kurs og tilstrekkelig antall LIA-praktikanter er tre viktige parametere i håndteringen av situasjonen i jernbaneselskapet.
De har drevet YH-lokførerkurs siden 2017 og har også utdannet lokførerkurs i egen regi i flere år med opplæringslønn i studietiden.
– Vi er ikke alene i bransjen her, men vi utmerker oss med nærmere seks års erfaring og kompetanse i å tilby YH Maskinistutdanninger, i tillegg til våre Maskinistutdanninger som inkluderer et opplæringsstipend. Det er noe vi er stolte av og noe vi ser på som avgjørende for å vise et langsiktig engasjement for nyrekrutterte studentsjåfører, sier Peter Theorell, operativ opplæringsleder, MTR Commuter Trains.
I løpet av året utdannes 200 nye lokførere
Togselskapets lokførerkurs tilbys for både pendeltog og Mälartog. En mulighet for alle de som drømmer om å bli lokfører og jobb helt fra starten av opplæringen. Det er en konkret og effektiv investering for å redusere mangelen på lokførere, som resultatene vil sees i løpet av neste år.
Lucas Hellbom var en av studentene tidlig i fjor for pendeltogopplæring og blir utdannet lokfører i oktober i år.
– Å være lokfører virker som en viktig og meningsfull jobb. Det er morsomt å være en del av folks daglige puslespill: å få reisende dit de skal. Dessuten er det gøy å kjøre store kjøretøy, togene er store og går fort! Og jeg føler veldig godt at MTR betaler for utdanningen min og investerer i meg på lang sikt, sier Lucas.
En rekke lokførere kommer også til gjennom jernbaneselskapets YH-kurs, hvor det startes to nye klasser i Stockholm og Eskilstuna med tretti elever hver. Fremtidsutsiktene for lokførere sies å være gode ettersom jernbanereiser generelt fortsetter å øke.
– Jeg tror flere og flere vil ønske å jobbe med tog og i jernbanesektoren. Togreiser øker hvert år, så det er et stort potensial i dette området. Jernbane er en av de mest bærekraftige transportformene ettersom tog kan frakte et stort antall mennesker med relativt lav energi- og miljøpåvirkning, trygt og i høy hastighet. Et pendeltog tar 1800 passasjerer, noe som i prinsippet tilsvarer 25 busser. Så det virker som et naturlig og selvsagt alternativ for et bærekraftig samfunn, avslutter Lucas.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»