Etter lansering i Sverige og tre andre europeiske markeder i fjor høst, utvidet det kinesiske NIO modellprogrammet i løpet av kort tid.
De to ET7- og ET5-sedanene og den elektriske SUV-en EL7 ser ut til å få selskap av en kombinert modell snart. Eller rettere sagt en shooting brake med lett skrånende taklinje til tross for sedankarosseriet.
Modellen er basert på ET5 sedan, og bilder av bilen dukket opp fra Kinas homologeringsdepartement i fjor vår. Selv da ryktes det at ET5 Shooting Brake skulle lanseres i Europa kort tid etter at salget i Kina begynte denne sommeren.
Det har nå dukket opp nye bilder av modellen fra det som sies å være en kampanjeshoot i Norge. Ifølge opplysninger til britene Trener modellen fikk til og med et navn – ET5 Orion.
I forbindelse med bildene fra i vår fikk vi også vite at ET5 Orion måler 4,79 meter og er nesten to meter bred. En akselavstand på 2,89 meter garanterer også god innvendig romlighet, men hvor mye bagasje som er lastet er ennå ikke klart.
Det ble imidlertid ikke gitt informasjon om batteri, rekkevidde og strøm. Antagelig vil Shooting Brake-versjonen ha samme drivlinje som ET5 sedan. Det betyr firehjulsdrift, 486 hestekrefter og en batteripakke på 75 eller 100 kWh.
I sedanen tilbyr den mindre batteripakken sølle 45,6 miles og den større rekkevidden på 59 miles. Så forvent litt kortere WLTP-tall for ET5 Orion, som trolig er litt tyngre enn sedanen.
Når nøyaktig ET5 Orion kommer til Sverige og hva prisen blir er ennå ikke sagt.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»