De to første fasene av sporutskiftingen på Värmlandsbanan ble gjennomført i løpet av sommeren og høsten 2022, og tredje og siste fase av spor- og sporvekselutskiftingen starter nå. Det er den resterende strekningen mellom Kristinehamn og Laxå som nå skal få nye skinner, nye sviller og nye sporveksler.
Värmlandsbanan er Sveriges travleste enkeltsporede jernbane med tung gods- og persontrafikk. De fleste sporene har lav teknisk standard, noe som fører til høye vedlikeholdskostnader og forstyrrelser i jernbanetrafikken. Noen sporbytter har også nådd slutten av sin tekniske levetid. Dermed erstattes det gamle sporet av gjennomgående skinner på betongsviller over en strekning på nesten 110 kilometer. Når ombyggingen er ferdig, vil Värmlandsbanan være en sterkere og mer pålitelig jernbane, hvor togene kan holde konstant høy hastighet. Videre skapes det muligheter for å utvide både person- og godstrafikken.
Første etappe mellom Karlstad og Kristinehamn ble bygget om i fjor sommer og ble ferdigstilt i august 2022. Andre etappe av sporskiftet ble avsluttet i oktober 2022. Da begynte jernbanetrafikken igjen å gå støtt mellom Kil og Karlstad på nye spor og sporveksler.
Jernbanetrafikken erstattes av busser
Arbeidene vil vare i cirka 10 uker og forventes ferdigstilt 4. august 2023. Under sporutskiftingsarbeidene vil jernbanetrafikken innstilles på strekningen og erstattes av busser. På slutten av siste etappe ble 11 mil med jernbanespor mellom Kil og Laxå skiftet ut.
Det svenske samferdselsvesenet jobber med disse rutene i sommer
Sporskiftet mellom Kristinehamn og Laxå er delt inn i fire seksjoner og tidsperioder:
- Laxå–Degerfors uke 21.–27
- Laxå–Kristinehamn uke 27.–28
- Strömtorp – Kristinehamn uke 28–32
- Kristinehamn togstasjon uke 30–31
Kilde: Transportstyrelsen
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»