Rekordindustriinntekter globalt i 2022

Tirsdag holdt IFPI en pressekonferanse i London for å markere utgivelsen av årets Global Music Report. Rapporten viser den fortsatte inntektsøkningen for masterholdere over hele verden, alle markeder har sett en inntektsøkning i 2022.

Det har blitt en årlig tradisjon for IFPIs hovedkvarter i London å invitere pressen og andre til offentliggjøring av globale industriinntekter for året før. Etter hvert som musikk og streaming har havnet på finansiell bånd rundt om i verden, har også interessen for konferansen økt.

Blant gruppen som diskuterte resultatene var fra hverandre Francesco MoroAdministrerende direktør i IFPI, representantene for de tre store selskapene Universal Music Group, Sony musikkunderholdning OG Warner Music Group.

I år 2022 rapporterte toppeiere om en 9 % økning i globale inntekter i forhold til 2021. Akkurat som tidligere år er det streaming som driver utviklingen, 67 % av de totale globale inntektene kom fra streaming i 2022.

Totale inntekter kom på 26,2 milliarder dollar, og ifølge IFPI betalte 589 millioner dollar for strømming over hele verden i løpet av året.

Alle markedene som er inkludert i rapporten opplevde inntektsvekst, med den sterkeste veksten i Afrika sør for Sahara på 34,7 % og MENA på 23,8 %.

Bedriftsrepresentanter beskrev hvor global industrien har blitt, hvor raskt den vokser i land som tidligere ikke hadde så betydelige posisjoner, og hvordan musikk nå sprer seg rundt i verden på en måte vi aldri har sett maken til.

Ricky Rich fra Sverige, med Habibidet ble tatt opp som et eksempel når Warner jobber hardt for å prøve å finne «tverrkulturelle partnerskap», der musikk og sjangere sprer seg utenfor de vanlige regionene.

Fremfor alt tror de på MENA og Afrika som områder hvor mye vil skje i fremtiden, ikke bare lokalt, men også at områdene artister og musikk vil spre seg og havne på hitlister rundt om i verden. Dels på grunn av den store «diasporaen», men også fordi nye musikalske stiler og uttrykk vokser frem i grenselandet mellom ulike kulturer.

I 2022 var Kina det 5. største musikkmarkedet, og fortrengte Frankrike på topp 5. Det er første gang på lenge at det har vært et skifte i topp 5 markeder.

De 10 beste landene i 2022 var:

1. USA
2. Japan
3. Storbritannia
4. Tyskland
5. Kina
6. Frankrike
7. Sør-Korea
8. Canada
9. Brasil
10. Australia

Forholdet mellom nye teknologier og musikk, spesielt spill og musikk, ble også diskutert, der en undersøkelse viser at yngre generasjoner ser på spill som den ledende underholdningsformen, med musikk som den nest viktigste formen for underholdning. Gaming driver nye måter å skape og oppleve musikk på, som er spådd å forandre bransjen enormt i løpet av de neste årene.

A&R-roller har også endret seg mye i henhold til konferansedeltakere, hvor det nå legges mye vekt på fart, finne rett talent og musikk raskt og kunne gjøre det raskere enn før.

Topplisten over mest streamede sanger på alle plattformer i 2022 inneholdt ingen direkte overraskelser, bortsett fra kanskje at Ed Sheerans hits fra 2021 fortsetter å strømme sterkt:

1. Harry Styles – Som var: 2,38 milliarder
2. Glassdyr – Hetebølger: 1,75 milliarder
3. The Kid Laroi og Justin Bieber – Opphold: 1,74 milliarder
4. Elton John og Dua Lipa – Cold Heart: 1,34 milliarder
5. The Weeknd – Save Your Tears: 1,32 milliarder
6. Imagine Dragins & Jid – Enemy: 1,26 milliarder
7. Ed Sheeran – Chills: 1,23 milliarder
8. Gayle – ABCDEFU: 1,22 milliarder
9. Bad Bunny & Chencho Corleone – I Porto Bonito: 1,21 milliarder
10. Ed Sheeran – Dårlige vaner: 1,2 milliarder

Inntekter fra fysisk salg økte også i 2022, med 4 %, til totalt 4,6 milliarder dollar. Fysisk salg utgjorde 17,6 % av omsetningen.

Offentlige ytelsesinntekter knyttet til innspillinger fortsetter også å øke og har opplevd jevn vekst i over 20 år.

Alt i alt ser det bra ut, men et spørsmål fra en av de tilstedeværende journalistene var: «Når stopper veksten?»

Det er noe som tyder på at veksten avtar, som f.eks Gi meg analyse knyttet til andre steder på MI. Svaret på spørsmålet var at det viktigste akkurat nå er å lage løsninger for best mulig å generere inntekter som matcher verdien musikk faktisk har for mange fans, mer enn bare streaming-abonnementer.

Det har selvsagt vært snakk om mulige prisøkninger på strømmeabonnementer, men fremfor alt arbeidet med å skape nye inntektsstrømmer, som ved hjelp av NFT-er, spill og nye varianter av relasjoner mellom fans og artister. Her ser hele bransjen ut til å være på tærne akkurat nå for å skape nye måter å tjene penger på opplevelsen av musikk i digital kontekst. ABBA Voyage ble nevnt som et godt eksempel, men konserter i metaversen og muligheter for fansen til å kunne kjøpe samleobjekter som gir dem eksklusivt innhold ble også nevnt.

Les hele rapporten

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *