Etter å ha bygget suksess hjemme i Norge, lanserte den Oslo-baserte nettforhandleren Makeup Mekka på det svenske markedet i august 2020. Et vellykket grep skulle vise seg å være. Allerede etter to måneder kunne de skilte med lønnsom drift. Og nå, drøye to år senere, har omsetningen steget til 40 millioner svenske kroner.
En stor del av forklaringen sies å være investering i influencer marketing, som 20 til 30 prosent av markedsføringsbudsjettet brukes på.
Fortsatt bruk av influencer marketing gir en top-of-mind effekt på markedet og bygger troverdighet for merkevaren vår. Cure Media har spilt en viktig rolle for oss i å hjelpe oss med å identifisere de riktige profilene for vårt segment og vi har oppnådd gode resultater med influencer-partnerskapene vi har gjort sammen, sier Thea Hestad Kavli, administrerende direktør i Makeup Mekka.
De var blant annet raske til å følge sosiale medier-trender, noe som hadde god effekt på salget.
En av de viktigste faktorene bak Makeup Mekkas suksess er deres strategi om å gi influencerne de jobber med kreativ frihet og teste ut nye konsepter som appellerer til målgruppen deres. Dette førte til fantastiske kampanjer, og takket være vårt raske hopp på en trend, var én influencer på TikTok i stand til å generere over 1400 % ROI, sier Emma Lundsten, Head of Operation & Client Success hos Cure Media.
«Det er mer potensial»
Den har også blitt godt mottatt av den mer prisfølsomme svenske kunden.
Det som skiller oss fra våre konkurrenter er at vi utvikler og selger vårt eget sminkemerke til gode priser. Våre produkter produseres av store, anerkjente og anerkjente leverandører, faktisk i de samme fabrikkene som internasjonale merkevarer. Makeup Mekka har en enkel forretningsmodell uten unødvendige mellomledd, som gjør at produktene våre går direkte fra fabrikken til vårt lager i Norge. Dette gjør at vi kan tilby høy kvalitet til en svært lav kostnad, sier Thea Hestad Kavli.
Med den raske veksten er det åpenbart ingen andre planer enn å fortsette å investere i det svenske markedet. Men også hjemme, selvfølgelig.
Det er enda mer potensiale å høste i både Norge og Sverige, og ved å holde fast ved vår markedsstrategi og fokusere på produktsalg er målet å vokse videre i disse to markedene, sier Thea Hestad Kavli.
abonnere
Du gikk ikke glipp av nyhetsbrevet vårt, gjorde du?
Takk skal du ha!
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»