Posten Norge og Brings første dronetestprosjekt går fra Norges Snåsa til Namsos med vannprøver. Å gjøre disse leveransene med droner i stedet for biler eller lastebiler reduserer både leveringstider og karbonavtrykk.
Hensikten med testen er å lære å kunne ta i bruk ny teknologi raskere når markedet og lovverket er klart.
– Vi tester droneleveranser for å få erfaring. Sammen med gode samarbeidspartnere ser vi at det kan bli aktuelt, spesielt når det er utfordrende geografiske forhold og stramme tidsplaner. Vi ser også at det kan ha stor nytte for miljøet. I denne testen reduserte vi reisetidene med 34 % og karbondioksidutslippene med 95 %, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, printsjef i Posten Norge.
Levering av vannprøvene fra lokalene til Snåsavann AS i Nemko Norlab er i utgangspunktet et testprosjekt. Avstanden fra Snåsavann til Namsos er 51 kilometer og vannprøvene har tidligere blitt kjørt av personbiler og lastebiler. Leverte vannprøver avhenger av deres ankomst til laboratoriet innen kort tid.
Med dette pilottester ønsker de å utforske mulighetene til den nye teknologien og utforske hvordan droner og lignende teknologier kan brukes i fremtiden for å levere post og pakker.
– I dag er det både tekniske og juridiske forhold som hindrer store leveranser med drone. I denne dronetesten var vi heldige at en av kundene våre ville delta, så vi slo til. Det gir oss svært verdifull erfaring, sier Kenneth Tjønndal Pettersen.
Dronen som used ble utviklet av Trondheimsbaserte startup Aviant, som spesialiserer seg på droneteknologi. Dronen er elektrisk og har et vingespenn på 2,5 meter og en marsjfart på 85 km/t. Bæreevnen på tre kilo er mer enn nok til å frakte vannprøvene fra Snåsavannet til Namsos.
Forsøksprosjektet som nå utvikles i samarbeid med Posten Norge vil gi et unikt innblikk i hvordan man kan tilby sluttkunder raskere, mer miljøvennlig og mer fleksibel transport.
– Målet med prosjektet er å vise hvor langt vi har kommet med droneteknologi og sammen med Posten Norge og Bring pusher vi hele tiden grensene for hva som er mulig med autonom logistikk, sier forretningsutvikler Michael Vu fra Aviation.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»