H&M-gruppen velger å flytte Monki-hovedkvarteret fra Gøteborg til Stockholm, melder Göteborgs-Posten.
I en pressemelding skriver motegiganten at den har ambisjoner om å utvide opplevelsen for den yngre generasjonen og at Weekday vil danne en paraply for den investeringen.
Nedenfor vil de tre merkene Weekday, Monki og Cheap Monday forenes.
For sistnevnte betyr dette en avkastning. H&M-gruppen valgte i 2018 å fase ut merket på grunn av lav lønnsomhet. Nå er Cheap Monday tilbake med et begrenset utvalg av jeans.
Ved å samle merkevarer under samme paraply, ser H&M-gruppen muligheter for synergier. Konsernet ser også at kostnadene kan reduseres når det gjelder administrasjon og drift. Fokus kan i stedet settes på utvikling av tilbudet, skriver motegiganten.
Merkene vil forbli individuelt. Samtidig ser H&M-konsernet et stort potensial i å kunne handle sammen mot målgruppen.
Som nevnt er all virksomhet samlet ved Weekdays hovedkvarter i Stockholm, noe som betyr at Monkis Gøteborg-virksomhet fases ut.
– Omtrent 150 kolleger jobber på Monki-stedet. De vil få støtte til å søke en rolle innenfor den nye organisasjonen eller for en videre karriere andre steder innenfor eller utenfor H&M Group, sier Anna Attemark, Head of Brands i H&M Group i en kommentar til Göteborgs-Posten .
Ansatte ble orientert om tiltaket på et møte onsdag.
– Da kom to personer fra H&M-gruppen og fortalte oss dette. Alle her får sparken, jeg vet ikke nøyaktig hvor mange det er men nærmere 100 om ikke flere. En del personer får tilbud om arbeid på Weekday, men må da flytte til Stockholm. For mange er det umulig, folk har familie og bor her, sier personen, sier en av de ansatte som deltok på møtet til avisen og fortsetter:
– Folk var veldig opprørte, mange satt og gråt og var helt knust og i sjokk.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»