Kringkasting av sport via AI-teknologi er forretningsideen til Commercial Sports Media, som har samlet inn 180 millioner fra investorer.
Han er grenseløs i dobbel forstand i hvordan han ser kommersielle muligheter i idretten.
I 1994 grunnla han IEC in Sports som har blitt en gigant innen handel med TV-rettigheter over hele verden.
I tillegg klarte han kunststykket å selge selskapet to ganger.
I begynnelsen av det nye markedet
I noen år har Jonas Persson oppdaget et nytt marked, bruk av kunstig intelligens for produksjon av bilder, og her ønsket han å være med, i forkant. Han sto bak etableringen av Sportway samt et konsulentselskap, Commercial Sports Media.
Medvinden var påtakelig og fortsetter å være det. Jonas oppdager stadig nye muligheter. Han rekrutterer ansatte, utvider kapasiteter og ønsker å bli en spiller også utenfor Europa.
– Vår forretningsmodell har vist seg vellykket i de nordiske landene siden 2014, understreker Jonas, som nå sikter videre…
Han så for seg utvidelse for både konvensjonell TV-produksjon og via AI-teknologi, og hadde også sikte på Tyskland, Sveits og Østerrike.
– Tiden er inne for å ekspandere inn i nye markeder, kommenterte han.
– Det var en tid da det kunne gå fire dager mellom sportssendingene på TV til det som endelig ble tilbudt var klipp fra noen dager unna en fjern kamp i den daværende UEFA-cupen.
Avtaler i forskjellige land
– Siden den gang har så mange kabler, satellitter, IP og internett flydd under broen, men spørsmålet er om sport- og mediaverdenen har stått overfor et større utviklingssteg enn det som tilbys i dag takket være AI. nåværende.
Påfølgende nye avtaler, i blant annet Norge og Finland, skapte suksess og underveis ble Sportway Media Group dannet etter en fusjon med tilsvarende norsk My Game.
Daværende administrerende direktør i My Games, Harald Strømme, ble administrerende direktør i det nye konsernet høsten 2022, mens Daniel Frank forble administrerende direktør i Sportway, som ble et datterselskap i konsernet.
Samtidig hadde Sportway tilgang til ytterligere 110 millioner kroner og nå blir det nok en kapitaltilførsel på 70 millioner kroner. Inntektene vil bli brukt til fortsatt investering i kameraer og sportsrettighetsavtaler, parallelt med oppgraderingen av Sportway-plattformen.
Kapital ble tilført av eksisterende aksjonærer som Jonas Persson, Daniel Franck og Stefan Glevén, samt nye investorer, Fredrik Österberg og Fredrik Svederman. Fredrik Österberg var med å grunnlegge det svenske spillselskapet Evolution i 2006 og Fredrik Svederman var Evolutions finansdirektør frem til 2017. Begge har lang erfaring med å støtte teknologibaserte selskaper i disruptive markeder.
-Tillegg av ny kapital setter Sportway i polposisjon for å fortsette å vokse og ta en enda større andel av det raskt voksende markedet for AI-drevet sportsinnhold. Vi er veldig optimistiske med tanke på fremtiden og vi vil være i stand til å implementere vår strategi og pipeline av allerede signerte kontrakter», kommenterer Daniel Franck, administrerende direktør.
«Nå kan vi levere»
. – Med den nye kapitalen er vi klare til å nå våre ambisiøse mål om flere installasjoner og vekst de neste årene, sier Harald Strømme, leder av styret.
Et annet trumfkort er Sportways trenerverktøy, Team Account, som regnes som bransjeledende og brukes i spillerutvikling i form av dataanalyse og videocoaching.
Tjenesten vil gi ishockeyklubber høykvalitets live-streaming, trenerverktøy, spillersikkerhetsprogramvare og en plattform for blant annet direktesendinger og on-demand-sendinger.
I dag regnes Sportway Media Group som en stor europeisk leder i den raskt voksende sportsteknologisektoren som gir AI-automatisert dekning for direktesendt videoproduksjon til en brøkdel av tradisjonelle produksjonskostnader.
Thomas Ejderhov
Sportway Media Group: Edvard Tveten, Daniel Franck, Harald Strømme og Jonas Persson Foto: Pressebilde.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»