Myten om at elbiler tar fyr mye oftere enn biler med forbrenningsmotor lever fortsatt. Det er også et vanlig argument som brukes mot elbilen.
For å finne ut hvordan det egentlig er, meldte den norske ekvivalenten til MSB, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) nylig ny statistikk. Statistikken viser heller at antallet branner i bensin- og dieselbiler er høyere, med store marginer.
Norge, hvis noe land vet hva de snakker om. Norge har i dag rundt 600 000 elbiler, som er 19 % av landets totale personbilpark. På seks år har antallet elbiler i landet økt fra 100.000 til 600.000.
Til tross for at antall elbiler har økt med 500 %, er det ingenting som tyder på at brannstatistikken har økt proporsjonalt med økningen i antall elbiler.
Brann i en bil | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bensin/diesel | 661 | 651 | 732 | 686 | 638 | 658 | 516 |
Elektrisk maskin | 15 | 22 | 8 | 17 | 19 | 29 | 17 |
Annen | 38 | 36 | 2 | 1 | 5 | 5 | 2 |
Hybrid | 0 | 4 | 6 | 2 | 12 | 1. 3 | 15 |
Gass | 6 | 1 | 3 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Kun 2,7 prosent av alle bilbranner i Norge har blitt sporet til en elbil de siste seks årene, i et land der 19 prosent av alle biler går helt på strøm.
At bensin- og dieselbiler er overrepresentert har selvsagt også noen forklaringer. Biler er ofte eldre og drivstoff, som er mer eksplosivt, fraktes i rør og rør som eldes. Dette i kombinasjon med den høye temperaturen i motorrommet.
Norske brannmenn på brann
Rune Wiggo Johnsen, som er brannsjef i Norsk brannvesen, påpeker at batteripakken vanligvis er den kraftigste komponenten i en elbil.
– Skaden kommer sjelden til selve batteriet. Batteripakken er plassert i bunnen mellom hjulene. Du har store kollisjonssoner både foran og bak, og hvis noe treffer siden er treffpunktet vanligvis over batteriboksen, Det sier Johnsen til Elbil.no.
Det tyske bilinspeksjonsselskapet Dekra satte elbiler gjennom noen hensynsløse kollisjonstester, og likevel begynte ikke batteriene å brenne. Noe som kan sees i videoen nedenfor:
Svenske MSB har også allerede gitt samme beskjed: det er ingen økt brannfare i elbiler.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»