Nå for tiden blir barn utsatt for digitale enheter veldig tidlig, en studie viser nå at overdreven skjermtid i barndommen kan skade hjernens utvikling.
Stor eksponering for skjermer i barndommen har i en studie blitt knyttet til forskjeller i hjernefunksjon som resulterer i dårlig selvregulering og redusert hjernemodning ved åtte år, rapporterer Nevrovitenskapsnyheter.
Barnas hjerneaktivitet ble overvåket
Singapore-forskere så på data fra 506 barn som fra fødselen deltok i GUSTO-studien Growing Up in Singapore to Healthy Outcomes.
Da barna var ett år ble foreldrene ukentlig bedt om å rapportere barnas gjennomsnittlige skjermtid.
Barna ble deretter klassifisert i fire grupper basert på hvor mye skjermtid de ble utsatt for daglig, mindre enn én time, én til to timer, to til fire timer og mer enn fire timer.
Da barna var ett og et halvt år, ble hjerneaktiviteten deres sjekket med EEG.
Den kognitive evnen til barna ble målt
I en alder av ni år ble deres kognitive evne testet i tester som målte oppmerksomhetsspenn og eksekutiv funksjon, den såkalte selvreguleringsevnen.
Forholdet mellom skjermtid og hjerneaktivitet i EEG ble testet, og forskerne så at barn som ble utsatt for mer skjermtid hadde større «lavfrekvente» hjernebølger, noe som korrelerte med mangel på kognitiv aktivitet.
Mer skjermtid førte til større endringer
Forskerne analyserte data fra de samme barna i alderen ett, ett og et halvt og ni år for å finne ut om skjermtid og observerte endringer i hjerneaktivitet hadde negative konsekvenser senere i barnas liv.
De fant at jo mer skjermtid barna brukte, desto større endring målte de i hjerneaktivitet og kognitive tester.
Barn som har nedsatt eksekutiv funksjon har ofte vansker med å kontrollere impulser og følelser og har problemer med å opprettholde oppmerksomheten og følge instruksjoner i etapper.
Utøvende funksjon utvikler seg sakte
Fra fødsel til tidlig barndom vokser hjernen raskt, men den delen av hjernen som kontrollerer eksekutive funksjoner, prefontal cortex, utvikler seg langsommere.
Hjernens prefrontale cortex er svært sårbar for miljøpåvirkninger, og Singapore-studien påpeker at overdreven skjermtid er en miljøpåvirkning som kan forstyrre utviklingen av eksekutiv funksjon.
Ber Sverige om å innføre restriksjoner
Den svenske barnelegeforeningen ber Sverige om å innføre tøffe restriksjoner fordi barns utvikling risikerer å bli skadet av for mye skjermtid, melder TV4.
Verdens helseorganisasjon, WHO, har innført strenge retningslinjer for barns skjermtid, men de er ikke vedtatt av Sverige.
WHOs retningslinjer sier at barn ikke skal se på skjermer i det hele tatt før de er to år, og deretter ikke se mer enn én time om dagen før de er fem år.
Folkehelsetilsynets råd er ikke nok
Barnelegeforeningen mener Sverige bør gjøre som andre land, for eksempel Norge, og at Folkehelsemyndighetens generelle råd om fysisk aktivitet ikke er nok.
«Dette er kritiske vinduer for hjernens utvikling i løpet av de to første årene. Hvis du savner det, tar det mye lengre tid å ta igjen det, hvis mulig,» sier presidenten for den svenske barnelegeforeningen. Ulrika Aden til TV4.
Interessert i økonomi og livsvitenskap? Så enkelt er det å få vår gratistjeneste nyhetstjeneste.
For å vite mer: Unge menneskers hjerner eldes raskere under pandemien [Dagens PS]
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»