Stavanger skal takle gratis kollektivtransport – Supermiljöblogen

Stavanger, Norges fjerde største by, innførte gratis kollektivtransport fra 1. juli. Intro er en ettårig prøveperiode. Alle medlemmer i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg tilbys gratis reise.

Veddemålet, det Bussmagasinet han var den første i Sverige som rapporterte om det, det er det første i sitt slag i Norden. Investeringen er beregnet til å koste 200 millioner kroner. Kommunen har som mål at 70 % av byturene skal foretas kollektivt, på sykkel eller til fots, noe prosjektet håper å bidra til.

Situasjonen i Sverige

Ifølge en undersøkelse utført i Sverige tilbyr eller har noen kommuner testet nullpriser i kollektivtransport Planka.nu. I løpet av året ble diskusjonen om insentiver for kollektivtrafikken oppvarmet, selv etter Tysklands test med kollektivreiser over hele landet for 9 euro i måneden, et forsøk som så førte til en permanent investering. Nå har landet lansert seg selv «Billetten til Tyskland», som lar deg reise rundt i landet gratis for litt over 500 SEK per måned. Miljøpartiet De Grønne tok til orde og fremmet forslag om en svensk ekvivalent, «Sverigekortet».

SL, ansvarlig for kollektivtrafikken i Stockholm, annonserte i 2022 at de jobber med et «capping»-system, det vil si en pristaksmodell. Når det er i kraft, vil et visst antall enkeltbilletter kjøpt på en dag automatisk bli konvertert til en 24-timers billett. Västtrafik, kollektivtransportoperatøren i Västra Götaland, jobber med et refusjonssystem.

Ingen mirakelløsning

Det er imidlertid ikke bevist at innføring av gratis kollektivtransport fører til en automatisk reduksjon av biltrafikken. Det er også en risiko for at sykling og gange går ned, noe som kan ha negative effekter på både klima og miljø, samt folkehelse. En rapport fra K2Sveriges nasjonale senter for kollektivtransportforskning og utdanning sier at dersom målet er å redusere biltrafikken, bør nulltakster finansieres av bilister som bærer de høyeste kostnadene for kollektivtransport.

Behovet for å redusere biltrafikken er stort. Innenlands transport står for en tredjedel av Sveriges klimagassutslipp, og for å redusere klimapåvirkningen fra transportsektoren må vi gå mot et transporteffektivt samfunn, med fokus på gange, sykkel og kollektivtransport.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *